• امروز : جمعه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 2 May - 2025
2
نقطه تسلیم بررسی کرد:

خاکسپاری غم انگیز کاپیتان شکور/ جامعه هوانوردی در انتظار علت سقوط

  • کد خبر : 2891
  • 11 اردیبهشت 1404 - 7:15
خاکسپاری غم انگیز کاپیتان شکور/ جامعه هوانوردی در انتظار علت سقوط
مدیر عملیات فرودگاه هواپیمایی ویژه قزوین در خصوص جزییات علل حادثه سقوط هواپیمای تکنام ۲۰۱۰ در استان گفت: هنوز علت سقوط مشخص نیست و ما منتظر نتیجه بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، ساعت ۹ و ۶ دقیقه صبح روز ۳۱ فروردین ماه سال جاری، یک فروند هواپیمای آموزشی در محدوده داخلی فرودگاه قزوین سقوط کرد.

در این سانحه ۲ سرنشین هواپیما شامل یک خلبان آقا ۴۰ ساله و یک خانم ۲۱ ساله به عنوان کمک خلبان دچار آسیب‌ها و جراحات متعدد در نواحی مختلف بدن شده و برای مداوا به بیمارستان شهید رجایی قزوین منتقل شدند.

در پی سانحه هوایی تکنام ۲۰۱۰ آموزشگاه معراج، ‌کاپیتان عباس شکور که در این سانحه به شدت مجروح شده بود، با کمک تیم آتش نشانی رهاسازی شده و به بیمارستان منتقل شد که متاسفانه پس از چند روز بستری به دلیل شدت جراحات، شامگاه هفتم اردیبهشت درگذشت. ‌

با وجود تلاش‌های تیم پزشکی، متاسفانه جامعه هوانوردی کشور یکی از اعضای ارزشمند خود را از دست داد. ‌

وضعیت دانشجوی خانمی که در این سانحه همراه کاپیتان شکور بود، با وجود پایدار بودن علائم حیاتی، همچنان رضایت‌ بخش نیست و برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی می‌کنیم.

کاپیتان کارن کمالی در فضای مجازی در خصوص درگذشت کاگیتان شکور نوشت: ای کاش ۲۸ سال پیش که دوره خلبانی را با هم شروع کردیم، به جای چهار سال عمری که در خوابگاه، پرواز و کلاس درس گذشت، چهل سال همچنان درگیر درس بودیم و امروز را نمی‌دیدیم؛ به هرحال تمام دانشجویانی را که از زیر قرآن برای پرواز سلویی (نخستین پرواز خلبان آموزش دیده) بدرقه کردی، برای بدرقه پیکر پرتجربه و خسته‌ات آمدند.

فیلم تشییع پیکر کاپیتان شکور در محل فرودگاه هواپیمایی ویژه قزوین در فضای مجازی منتشر شده که خلبانان و هوانوردان پس از تشریفات در حال ادای احترام به این عضو حرفه‌ای هوانوردی بودند:

به همین بهانه خبرنگار نقطه تسلیم به سراغ مدیر عملیات فرودگاه هواپیمایی ویژه قزوین رفت تا در خصوص آخرین وضعیت سقوط هواپیما اطلاعاتی کسب کند.

هواپیما قبل از پرواز ۲ مرتبه چک می‌شود

کاپیتان حسین حریرچی در این رابطه می‌گوید: عموما هواپیما قبل از پرواز یک بار توسط خلبان چک شده و دفتر فنی توسط او امضا می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از امضا، فرایند بازرسی و چک به صورت مجدد صورت می‌گیرد، یعنی در واقع برای یک پرواز هواپیما ۲ مرتبه بازرسی می‌شود و این استاندارد رسمی قبل از پرواز است.

حریرچی ادامه داد: این حادثه زمانی اتفاق افتاده که خلبان از باند پروازی بلند شده، اما ارتفاع مناسب جهت پرواز را نداشته و برای پرواز مجدد به سمت باند برمی‌گردد که قبل از رسیدن به باند پروازی به زمین برخورد می‌کند.

این خلبان تاکید کرد: متاسفانه در حادثه اخیر خلبان و کمک خلبان به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل می‌شوند که متاسفانه پس از چند روز خلبان عباس شکور به دیار باقی می‌رود.

مدیر عملیات فرودگاه هواپیمایی ویژه قزوین یادآور شد: تاکنون علت سقوط عنوان نشده و جامعه هوانوردی کشور در انتظار نتایج بررسی سازمان هواپیمایی کشور است.

درنگ: صنعت هوانوردی به ویژه بخش آموزشی با هواپیماهای سبک در کشور هر ساله شاهد اتفاقات ناگواری است که منجر به جراحت و یا کشته شدن خلبان‌های آموزش دهنده و نیز آموزش گیرندگان حرفه‌ای می‌شود.

عوامل این حوادث را می‌توان به ۲ عامل انسانی و غیر انسانی تقسیم بندی کرد، عوامل انسانی با آموزش و برگزاری دوره‌های بازآموزی و نیز آزمون‌های عملیاتی دوره‌ای و نیز بررسی دقیق وضعیت کادر پروازی قبل از پرواز مدیریت می‌شود.

در حالی که عوامل غیرانسانی شامل شرایط جوی و وضعیت هواپیما قبل از پرواز است که استاندارهای خاص خودش را دارد و بر اساس استانداردها عمل می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید که علت سقوط این هواپیما که منجر به فوت خلبان شکور شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری چه چیز اعلام خواهد شد.

۵/۵ - (۱ نفر)

پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=2891

نظر شما

اشتراک
Notify of
0 نظرات
Newest
Oldest بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
دیدگاه شما برای ما سازنده است، لطفا نظر دهیدx