• امروز : چهارشنبه, ۱۷ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 5 February - 2025
10
تارنمای نشنال اینترست:

امنیت و تحریم‌ها در سوریه پس از اسد

  • کد خبر : 1710
  • 25 دی 1403 - 0:36
امنیت و تحریم‌ها در سوریه پس از اسد
مردم سوریه سالیان زیادی است که از تحریم‌های شدید ایالات متحده و متحدانش علیه این کشور رنج می‌برند و امیدوارند پس از فروپاشی حکومت اسد شرایط به نحو دیگری تغییر کند.

به گزارش نقطه تسلیم، به نقل از تارنمای نشنال اینترست پس از فروپاشی رژیم اسد، قوانین تحریمی فعلی به‌شدت نیازمند اصلاح و بازنگری هستند.

مردم سوریه مدت‌هاست از اثرات محدودیت‌های اقتصادی کلانی که اقتصاد را فلج کرده و موجب فعالیت گسترده بازار سیاه و روابط دوستانه شده، رنج می‌برند.

سیستم سخت‌گیرانه صدور مجوز مانع از عملیات بشردوستانه و فلج شدن زیرساخت‌های ضروری در بخش‌های انرژی، بهداشت و آموزش شد؛ در همان زمان، تحریم‌های هدفمند، که در اصطلاح به‌عنوان تحریم‌های هوشمند شناخته می‌شوند، با استفاده از شبکه‌ای بسیار پیچیده که اسد سال‌ها علناً به آن افتخار می‌کرد، فعالانه دور زده می‌شدند.

رهبران جهان به‌ویژه در ایالات‌متحده و اروپا باید راهبرد اصلاح تحریم‌ها را برای رسیدگی به این مسائل طراحی کنند، صدور مجوز عمومی ۲۴ توسط وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده اولین گام در جهت اصلاح تحریم‌ها است که به شرکای منطقه‌ای و سوری‌ها نشان می‌دهد سیاست آن‌ها در جهت حمایت از بازسازی سوریه پس از اسد تغییر کرده است.

برای دولت آینده ترامپ، این کلیدی برای معماری امنیتی جدید خاورمیانه است، به خصوص که کابینه آینده ردپای نظامی خود را از طریق عملیات‌هایی گسترش می دهد که مدت‌ها یک سیاست دفاعی نادرست از طریق سوریه و عراق را تجربه کرده است.

تحریم های بخشی، هدفمند و تروریسم در سوریه

دولت اسد یکی از اولین اعضای فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط رئیس جمهور جیمی کارتر بود که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد، با این حال، تنها در قانون پاسخگویی سوریه در سال ۲۰۰۳ بود که واشنگتن تحریم های بخشی را تشدید کرد.

با ناسازگاری اسد و ادامه بی‌ثباتی منطقه‌ای، دولت بوش فرمان‌های اجرایی صادر کرد که کنترل‌های صادراتی را برای پوشش بخش‌های حمل‌ونقل، بانکداری و مخابرات گسترش می‌داد.

این شامل فهرست کردن بانک تجاری سوریه به عنوان یک نهاد اولیه پولشویی، توقف بانک‌های خبرنگار و عملیات Exim بود، فرامین اجرایی ۱۳۴۴۱ و ۱۳۴۶۰ این تحریم های اولیه را تقویت کرد و به موج اول فرار سرمایه و سرمایه گذاری مستقیم خارجی منجر شد.

با گسترش شورش سوریه در سال ۲۰۱۱، دامنه محدودیت های تجاری گسترش یافت و بانک مرکزی و بخش انرژی را نیز در بر گرفت، همچنین شرکت‌های خارجی را مجبور کرد که فورس ماژور را اعلام کنند و توافقنامه های اشتراک تولید را متوقف کنند.

این قراردادها منبع اصلی سودهای غیرقانونی بود، زیرا از صندوق های سرمایه گذاری اسد، مانند المشرق، به طور فعال برای انحراف درآمدهای نفتی و ثروتمند کردن خانواده اش استفاده می شد.

تجمیع مداوم شرکت‌های منطقه‌ای جنایتکارانه رژیم با نهادهای رسمی دولتی منجر به شبکه پیچیده‌ای از کنترل‌های صادراتی تحت حمایت گسترده قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) و قانون فوریت‌های ملی شد.

در سال ۲۰۱۷، کنگره ایالات متحده قانون حفاظت از غیرنظامیان سوریه سزار را معرفی کرد که هدف آن حفاظت از غیرنظامیان در برابر اقدامات جنایتکارانه اسد بود.

سیل تحریم‌های مرتبط با تروریسم نیز از سال ۲۰۱۲ بر چندین جناح نظامی در سوریه اعمال شده است.

برخی از این تحریم‌ها مانند قطعنامه ۲۲۵۳، که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده است، چندجانبه هستند، برخی دیگر مانند فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴، تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده تحت اختیارات فرمان اجرایی هستند.

تعیین سازمان تروریستی خارجی (FTO) برای نهادها و تروریست های جهانی تعیین شده ویژه (SDGT) برای افراد از جمله هیات تحریر الشام (HTS) و رهبر آن، احمد الشراع نیز تحریمهای دیگر این کشور به شمار می‌آیند.

نکته قابل توجه این است که GL 24 خط باریکی را ترسیم می کند که تراکنش های مرتبط با HTS را برای خدمات عمومی مجاز می کند، در حالی که تراکنش های نظامی را ممنوع می کند.

به طور کلی، تحریم های تروریسم نیازمند یک حسابرسی و یک راه حل بالقوه از طریق یک مدل گام به گام است، از آنجایی که این نام‌گذاری‌ها با هدف امنیت ملی انجام می‌شود، نباید به طور کلی به اقتصاد سوریه تعمیم داده شود و همچنین نباید مانعی برای صدور صریح معافیت‌ها از تحریم‌ها باشد.

میراث بایدن در سوریه

از نظر تاریخی، دولت بایدن فشار علیه رژیم را افزایش نداد و نشان داد که تحریم ها برگشت پذیر هستند، به گفته منابعی، شورای امنیت ملی بایدن، با اعمال فشار بر کنگره برای توقف همه لوایح مربوط به سوریه، به ویژه در سال ۲۰۲۴، فعالانه اصلاحات در تحریم های سوریه را مسدود کرد.

تاخیرهای بعدی در کنگره ایالات متحده برای به روزرسانی و پیشبرد قوانین سوریه باعث شد تا اصطکاک در توافق دو حزبی علیه رژیم اسد شکل بگیرد.

دولت چندین لایحه را که از طریق قوانین مجوز دفاع ملی قبلی تصویب شده بود، اجرا نکرد، مقامات همچنین قوانین موجود IEEPA را نادیده گرفتند که فراریان تحریم را ملزم به مجازات های مدنی یا کیفری می کند.

در نتیجه، اسد دارایی‌های خود را به‌عنوان مالک ذینفع نهایی پنهان کرد و از سهامداران نامزد برای نفوذ به سیستم تدارکات سازمان ملل و خرید زمان برای فسخ بند ۱۰ ساله غروب در مورد مجازات‌ها استفاده کرد.

۲ سال طول کشید تا خزانه داری آمریکا خلا بحث برانگیز ۵۰ درصدی را که اسما، همسر بشار اسد از آن سوء استفاده کرد، ببندد.

در موضوع کاپتاگون، وزیر بلینکن، علیرغم شواهد فراوان، درخواست‌ها را برای معرفی رژیم به‌عنوان یک کشور تولیدکننده غیرقانونی و ترانزیت بزرگ رد کرد، این تعیین درآمد اسد را از دست می داد، او را از تهیه مواد شیمیایی پیش ساخته منع می کرد و به قوه قضاییه و آژانس مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده صلاحیت می داد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین فرصتی را برای افشای دارایی خالص اسد با محدود کردن گزارش های خود به اطلاعات منبع باز از دست داد.

دفتر هماهنگی تحریم های وزارت امور خارجه در مورد پروژه گاز عربی تردید داشت و پیام های متناقضی ارسال کرد تا اینکه این پروژه متوقف شد.

در نهایت، ژئوپلیتیک منطقه‌ای که بر ملاحظات امنیتی ناقص متمرکز شده بود، هر بار بر سیاست ایالات متحده در سوریه تسلط داشت.

در مورد سزار، کاخ سفید در اصلاحات و نوسازی تعلل می‌کند، قانون سزار فراتر از تحریم ها است و نیاز به پاسخگویی و حذف سلاح های شیمیایی دارد.

این شامل مقررات بهبود اقتصادی است که کمک های آژانس بین المللی توسعه ایالات متحده آمریکا را تسهیل می کند، از این رو، این نقشه راهی برای عدالت انتقالی است که توسط سوری‌ها حمایت می شود.

پس از فروپاشی رژیم، تحریم‌های ثانویه سزار عملاً مورد بحث قرار می‌گیرند، زیرا دسترسی فراسرزمینی برای جلوگیری از عادی‌سازی مجدد اسد دیگر قابل اجرا نیست.

علاوه بر این، نام جنایتکاران جنگی رژیم به عنوان بخشی از بازتعریف حقوقی گسترده دولت سوریه نیاز به بروزرسانی و گسترش دارد.

نیاز فوری برای اصلاح مجوز

با وجود معافیت تعبیه شده برای سازمان های غیردولتی (NGOs)، دامنه مجوز محدود است، در حالی که مجوز عمومی تراکنش‌های مرتبط با انرژی را که برای بازیابی زودهنگام ضروری است، مجاز می‌داند، به کمک مالی محدود می‌شود و برای صادرات تجاری به مجوزهای ویژه نیاز دارد.

از این رو، مقررات فعلی اداره صادرات (EARs) که توسط دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده (BIS) اجرا می‌شود، همچنان مانع مهمی برای تثبیت و بازسازی است.

یک سری معافیت‌ها سازمان‌های غیر دولتی برای دستیابی به محلی‌سازی کمک‌ها و غلبه بر موانع تدارکات ضروری است، به گفته ذینفعان بشردوستانه، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل، وضعیت سوریه وخیم است.

از این رو، مجوز عمومی ضمانت شده بود و توسط قوانین پشتیبانی می‌شد، این به معکوس کردن غلبه بر مسائل مبهم سازگاری کمک خواهد کرد، به خصوص که سازمان های بشردوستانه اغلب در منابع انسانی مستقر هستند و با موانعی مواجه می شوند که عملیات آنها را به تاخیر می اندازد، این یک راه حل کامل یا دائمی نیست.

اصلاحات گسترده تر تحریم ها اهداف متعددی را دنبال می کند، اولاً، نگرانی‌های مربوط به سازگاری دولت‌ها و شرکت‌های منطقه برای واکنش بحران اضطراری را کاهش می‌دهد، دوم، به آژانس بین المللی توسعه ایالات متحده آمریکا اجازه می دهد تا کمک های خود را به صندوق امانی بازیابی سوریه افزایش دهد و تخصص های دوگانه را برای ایجاد ظرفیت فراهم کند، این امر به اجرای روش های حیاتی حقوق بشردوستانه بین المللی مانند کمک‌های نقدی و کوپن برای افراد آواره داخلی کمک می کند، سوم، موضع سیاست ایالات متحده را با شرکای منطقه‌ای و بین المللی که آمادگی خود را برای کمک‌های بشردوستانه سریع نشان می‌دهند، همسو می‌کند.

در نهایت، جهان بینی منحرف شده توسط شورای امنیت ملی کاخ سفید، که با ناامیدی از دوران اوباما احاطه شده بود، بحران سوریه را پیچیده کرد و کنترل اسد را طولانی کرد. دولت آینده ترامپ وظیفه سنگین اصلاح تحریم ها را بر عهده دارد. این مستلزم تغییر ساختار استقرار ایالات متحده در سوریه و عراق و همچنین تعریف مجدد تعریف قانونی دولت سوریه در شرایط مبهم است.

با این حال، قبل از شروع یک همسویی مجدد منطقه‌ای گسترده، ایالات متحده و غرب با توجه به نقش آنها به عنوان بزرگ‌ترین اعطا‌کنندگان کمک‌های بشردوستانه به سوریه، به واکنش فوری در برابر فاجعه نیاز است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بیشتر بخوانید:

برنامه نویس، دانش‌آموخته علوم سیاسی و پژوهشگر تحریمهای اقتصادی

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=1710

نظر شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.