• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
13
اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا:

آیا اسرائیل و ایران به سوی جنگی تمام عیار می‌روند؟

  • کد خبر : 392
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
آیا اسرائیل و ایران به سوی جنگی تمام عیار می‌روند؟
اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده نوشت: ترور هدفمند اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و یک مقام نظامی حزب‌الله در بیروت، اسرائیل و ایران را به جنگ نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش نقطه تسلیم، استیون کوک در یک یادداشت که توسط اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده منتشر شده، نوشت: ترور هدفمند اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و یک مقام نظامی حزب‌الله در بیروت، اسرائیل و ایران را به جنگ نزدیک‌تر می‌کند.

اسرائیل از هفتم اکتبر به بعد، از طرف محور مقاومت که آن را وابسته به ایران می‌داند مورد حمله قرار گرفته‌است. ارتش اسرائیل در هفته‌های گذشته به بندر هدیده که توسط مبارزین انصار‌الله کنترل می‌شود حمله کرده است، فواد شکر فرمانده ارشد حزب الله را در حومه بیروت پایتخت لبنان ترور کرد و در نیمه شب ۳۱ جولای اسماعیل هنیه را در تهران ترور کرد.

طرف اسرائیلی هنوز مسئولیت ترور هنیه را بر عهده نگرفته‌است، اما نسبت به تغییر قواعد بازی با محور مقاومت جدی به نظر می‌رسد.

آیت‌ الله علی‌خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب وعده داده که انتقام ترور اسماعیل هنیه، مهمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری را خواهد گرفت.

شکی نیست که حزب الله نیز خواهان انتقام ترور فواد شکر خواهد بود، بدون شک حوثی‌ها نیز در هرگونه تلافی‌جویی که ایران برنامه‌ریزی می‌کند، شرکت خواهند کرد؛ حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها و همچنین شبه‌نظامیان در عراق و سوریه تحت نظارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محور مقاومت ایران را تشکیل می‌دهند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حداقل از اواسط سال ۲۰۲۳، هماهنگی بین این گروه ها را تقویت کرده است، درگیری بین اسرائیل و حماس در غزه گاهی فرصتی برای این همکاری فراهم می‌کند.

پرسشی که در اینجا وجود دارد این است که آیا ترور اسماعیل هنیه به تلاش‌های موثر در راستای دستیابی به آتش‌بس پایان می‌دهد؟

به گمان نگارنده پاسخ به این پرسش مثبت است، محمد بن عبدالرحمن‌آل‌ثانی، نخست وزیر قطر، اندکی پس از ترور هنیه در پستی در ایکس نوشت: اگر یکی از طرفین مذاکره‌کننده طرف دیگر را ترور کند، امکان مذاکره برای آتش‌بس وجود ندارد؛ با این حال، قطری‌ها طی چندین ماه مذاکره ثابت کردند که نمی‌توانند حماس را متقاعد کنند که با آتش‌بس موافقت کند.

اسرائیل و حزب الله درگیری‌های سطح پایینی را تجربه کرده‌اند که در ماه‌های گذشته جسورانه‌تر شده است، به گمان نویسنده اسرائیل با ترور فواد‌شکر، می‌خواست پیامی قوی را به حزب‌الله ارسال کند که هر ۲ آسیب‌پذیر هستند و این رژیم بر خلاف ماه‌ها نبرد، هنوز هم می‌تواند به پایگاه‌های حزب الله در بیروت خسارات قابل توجهی وارد کند.

در داخل اسرائیل فشارهای سختگیرانه‌ای برای حل و فصل تهدیداتی که حزب الله برای جامعه اسرائیلی‌ها به ارمغان آورده است وجود دارد، مهمترین مسائلی که از نظر گروه‌های داخلی اسرائیل باید حل و فصل شود واکنش به حادثه مجد‌الشمس و همچنین تهدیداتی است که بر خلاف قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مصوب سال ۲۰۰۶ برای جامعه اسرائیلی‌های نزدیک مرز با لبنان ایجاد شده است.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=392

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.