• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 0
0
نقطه تسلیم بررسی کرد:

بی برنامگی و نفاق در کارنامه نمایندگان قزوین

  • کد خبر : 623
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
بی برنامگی و نفاق در کارنامه نمایندگان قزوین
تجربه حضور برخی از نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی نشان داده که بین وعده‌ها و کارهای عملی آن‌ها نوعی بی برنامگی و نفاق دیده می‌شود.

به گزارش نقطه تسلیم، نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قزوین سال ۱۳۵۹ برگزار شد، در این انتخابات آیت اله سید عباس ابوترابی فرد و سید احمد صدر حاج سید جوادی به عنوان نمایندگان حوزه انتخابیه قزوین انتخاب شدند.

دومین دوره انتخابات مجلس در فروردین ماه ۱۳۶۳ برگزار شد و نتیجه آن انتخاب عبداله هجرتی بعنوان نماینده مردم قزوین بود.

دور سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در قزوین در فروردین ماه ۱۳۶۷ برگزار شد و با پیروزی عبداله هجرتی و احمد عزیز به پایان رسید.

دور چهارم در فروردین ماه سال ۱۳۷۱ برگزار و سید احمد نصری به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

اسفندماه سال ۱۳۷۴ دور پنجم این انتخابات برگزار و در خرداد سال بعد یعنی سال ۱۳۷۵ سید فتاح مرتضوی و حسین زاجکانیها انتخاب شدند.

دور ششم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه ۱۳۷۸ برگزار شد و سید محمد حسن ابوترابی فرد، رجب رحمانی و حجت الاسلام ناصر قوامی به مجلس راه یافتند.

دور هفتم انتخابات مجلس در اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد و در خرداد ماه سال ۱۳۸۳ کار خود را در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

اسفندماه ۱۳۸۶ هشتمین دوره انتخابات برگزار شد و سید محمد حسن ابوترابی فرد، روح اله جانی عباسپور، امیر طاهرخانی و حجت الاسلام قدرت اله علیخانی به مجلس راه یافتند.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دور اول آن در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ و دور دوم در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار شد؛ در این انتخابات سید مرتضی حسینی، داود محمدی،  رجب رحمانی و روح اله عباسپور نماینده مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی شدند.

دهمین دور انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد و نتیجه انتخابات داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی، بهمن طاهرخانی و روح الله بابایی صالح منتخب مردم شدند.

دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی دور یازدهم در اسفندماه سال ۱۳۹۸ صورت گرفت و فاطمه محمد بیگی، لطف الله سیاهکالی مرادی، رجب رحمانی و روح اله عباسپور بعنوان نمایندگان شهروندان استان قزوین انتخاب شدند.

دوازدهم اسفند ۱۴۰۲ نیز دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و بر اساس رای مردم افرادی راهی مجلس می‌شوند، نگاهی اجمالی بر نمایندگان ادوار گذشته نشان می‌دهد که از هر جریان و جناحی و با تجارب مختلف اعم از زن و مرد نماینده مردم بودند.

هر یک به قدری تلاش‌هایی را در مجلس داشته اند، از ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که مهمترین کمیسیون مجلس است تا برخی نمایندگان که در سایر کمیسیون‌ها مانند بهداشت، خانواده و فرهنگی فعالیت داشته اند.

تبیلغات رنگارنگ و کمپین‌های انتخاباتی نامزدها با شور و نشاط خاصی برقرار است، در حالی که این روزها مردم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند، اما ناامید نیستند و به زعم خود به بهترین ها رای خواهند داد، اما آیا کسی که مردم به او رای می‌دهند برنامه ای برای فعالیت در مجلس دارد؟ آیا وعده های انتخاباتی او منطبق با وظایف نمایندگان است یا تنها برای خوشحالی زودگذر طرفداران است؟ آیا فرد مورد نظر می‌تواند چنین وعده هایی را عملیاتی نماید؟ آیا ساز و کاری وجود دارد که پس از انتخاب بر وعده‌های داده شده صادق باشد؟ متاسفانه نه مردم به این موضوع می‌اندیشند و نه حکومت برنامه خاصی برای این امر دارد، اما بهترین کسانی که م‌یتوانند این امر را محقق کنند مطالبه گران هستند.

بعنوان مثال یکی از مطالبات مردمی از نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته شفافیت عملکردی آنها بود؛ در یک ابتکار دفتر دیده بان شفافیت و عدالت در استان قزوین فرمی را طراحی کرد که نامزد متعهد به شفافیت عملکرد شود که در آن دوره تنها یک نفر متعهد شد.

شفافیت می‌تواند مسائل پیچیده را ساده سازی کند و بسیاری از سوالات مردم را پاسخ دهد؛ اینکه یک نماینده پس از انتخاب خود را در برابر مردم حوزه انتخابیه پاسخگو نمی‌داند امری مذمت شده است.

امروز بر مردم به ویژه مطالبه گران چه فردی و چه تشکیلاتی واجب و ضروری است تا از نامزدها تعهد بگیرند تا پس از رای آوردن و ورود به مجلس پاسخگوی ملت باشند. اگر هر فرد در هر مقام خود را ابتدا در برابر خداوند و سپس در برابر مردم پاسخگو بداند موفقیت روزافزون نصیب خودش و هم مردم خواهد شد.

اینکه یک نماینده پس از انتخاب خود را در برابر مردم حوزه انتخابیه پاسخگو نمی‌داند امری مذمت شده است.

نکته دیگر که در دین اسلام بدان اشاره شده است، انطباق نداشتن بین حرف با عمل است؛ در دین اسلام به این رفتار نفاق گفته شده و به فردی که چنین رفتاری دارد منافق می‌گویند؛ بارها دیده شده که نماینده به مردم یک چیز می‌گوید اما در عمل کار دیگری می‌کند؛ نامزد قبل از رای یک وعده می‌دهد، اما پس از رای آوردن کار دیگری می‌کند و بدان وعده داده شده جامه عمل نمیپوشاند.

 ماکیاولیسم به عنوان یک اندیشه سیاسی به معنای به کاربردن هر روشی، فارغ از قید اخلاقی بودن آن برای رسیدن به هدف است و اساس آن ۲ دیدگاه عمده “هدف وسیله توجیه میکند” و “صحبت کردن مطابق میل مردم” است.

نفاق نوعی دروغ است که بر اساس آن فرد نگرش خاصی را وانمود می‌کند تا نزد دیگران قدسی و موجه وانمود کند، تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن رویکرد و دیدگاه‌های ماکیاولی منجر به نفاق در بین مدیران می‌شود.

درنگ:

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون قزوین نمایندگان مختلفی را به خود دیده است؛ امسال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است و نامزدها تلاش می‌کنند تا رای مردم را از آن خود کنند.

اما آنچه مسئولیت شهروندان را در انتخابات بیشتر می‌کند آن است که به فردی رای دهند که نسبت به سایرین شایسته تر باشد، در این یادداشت ضمن مروری بر نمایندگان ادوار گذشته به ۲ موضوع مهم داشتن برنامه و نفاق اشاره شد.

اگر نامزدی برای این دوره چهارساله بر اساس وظایف نمایندگان برنامه داشت و او از نفاق به دور بود حتما به او رای بدهید تا مجلسی قوی شکل بگیرد و ایران عزیزمان روز به روز قوی تر شود.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=623

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.