• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 0
3
یادداشتی درباب احداث فیبرنوری در قزوین:

خراش فیبر نوری بر تن خیابان‌های قزوین

  • کد خبر : 98
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
خراش فیبر نوری بر تن خیابان‌های قزوین
احداث فیبر نوری در استان قزوین با کنده کاری معابر و خیابان‌ها همراه شده که برخی از این موارد ممکن است حوادث و خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش نقطه تسلیم، نسل ما دهه شصتی‌ها در قزوین اینترنت را از طریق سیم‌های تلفن و با خرید کارت‌های اعتباری تجربه کرده‌اند؛ اینترنتی که سرعتی در حد کیلوبایت و با صدای قیژ‌قیژ در هنگام اتصال همراه بود.

پس از آن اینترنت بر بستر خطوط تلفن از سرعت بیشتری برخوردار شد و به آن اینترنت پرسرعت می‌گفتند؛ سالها پس از ورود خط تلفن همراه به ایران داده ها از طریق سیم‌ کارت دریافت شد که اکنون از نسل چهارم و پنجم آن استفاده می‌کنیم؛ اینترنت روی خطوط تلفن هم ارتقا یافت و برای افزایش سرعت و کیفیت آن فیبر‌ نوری راه اندازی شد.

این پروژه تحت عنوان فیبر‌نوری شهری (FTTH) نام گرفته و در استان قزوین در حال اجراست و با تکمیل این پروژه گامی مؤثر در تحقق شهر‌ هوشمند و استفاده از این بستر برای بهبود امور شهری، کسب‌و‌کارها و منازل برداشته خواهد شد.

این زحمات شرکت مخابرات ایران و پیمانکاران قابل تقدیر است، اما آنچه در این پروژه مدتی است که ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده آن است که در قالب خیابان‌های شهر قزوین دیده می‌شود و آن ایجاد یک شیار عمیق با عرض حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در کنار خیابان‌هاست؛ این شکاف با یک دستگاه کنده‌کاری به طور منظم و یکنواخت در سرتاسر یک خیابان در منتهی الیه سمت چپ و با فاصله حدود نیم متر از جدول‌های کنار خیابان کنده شده است.

قطعاً شهروندان در هنگام رانندگی با این شکاف‌ها روبرو شده و در مواقعی که چرخ ماشین بر روی آن می افتد، خودرو را به سمت جدول کشیده شده و ممکن است آن را از مسیر منحرف سازد، در نهایت نیز ممکن است خودرو به جدول برخورد کرده و یا در حالت شدید تر وارد فضای سبز خیابان شود.

بنا به تبصره سه ماده ۱۴ قانون تخلفات رانندگی در صورتی که بر پایه نظر کار‌شناس تصادف، نقص راه یا وسیله نقلیه در تصادف مؤثر باشد، حسب مورد، مسئولان ذیربط پاسخگو بوده و ملزم به پرداخت غرامت هستند.

با توجه به اینکه شهرداری و مدیریت شهری مسئولیت مدیریت خیابان‌های سطح شهر را دارد و مسئولیت جاده های برون شهری با وزارت راه و شهرسازی است؛ مجموعه مدیریت شهر این وظیفه را دارد که به شهروندان قزوینی پاسخگو باشد.

اگر مدیران شهری به وظایف خود آگاه باشند و مدیران شهر دغدغه مرتفع‌ کردن مشکلات مردم را داشته باشند، قطعاً چنین اتفاقاتی در شهر نخواهد افتاد؛ با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی خودرو در این شکاف‌ها میافتند و احتمال وقوع حادثه نیز زیاد است، ضرورت دارد که سازمانهای متولی این امر را پیگیری کرده و موجبات رضایت شهروندان قزوینی را فراهم آورند.

درنگیکی از حقوق شهروندان نه تنها در قزوین بلکه در تمام شهرهای ایران آن است که از خیابانهای صادف و بدون ناهمواری استفاده کنند؛ در عین حال که هیج کس مخالف توسعه شهر نیست باید این حقوق شهروندان نیز رعایت شود.

به این منظور و بر اساس قانون، پیمانکارهای شهری موظف هستند پس از اتمام طرح‌هایی که مستلزم کنده‌کاری معابر شهری است، آنها را مجددا به حالت اولیه خود درآورند. وجود شکاف‌های فیبر‌ نوری در سطح شهر قزوین موجب می‌شود تا رانندگی در خیابان با چالش روبرو شود و با انحراف اتومبیل حوادثی جبران‌ناپذیر به بار بیاورد.

با توجه به قوانین موجود، در صورتی که خسارتی برای شهروندان ایجاد شود، شهرداری موظف است نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید و تحقق این حقوق شهروندی نیازمند نظارت جدی سازمان‌های ناظر در شهر قزوین است.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=98

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.