• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
22
سایت خبری نقطه تسلیم بررسی کرد:

ردپای بهاییت در قزوین به روایت ساواک

  • کد خبر : 291
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
ردپای بهاییت در قزوین به روایت ساواک
اسناد برجای مانده از ساواک بیان می‌دارد که بهاییان در دوران قبل از انقلاب اسلامی حضور فعال و گسترده‌ای در قزوین داشته‌اند.

به گزارش نقطه تسلیم، مدارک و مستندات موجود از ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) به حضور گسترده فرقه بهاییت در قزوین دلالت دارد.

از آنجایی که سازمان‌های اطلاعاتی بر موضوعات اجتماعی، دینی و سیاسی اشرافیت داشته و نتایج خود را در قالب اخبار برای تصمیم گیری به مقامات بالاتر اعلام می‌دارند، خبرهای برجای مانده از ساواک در حوزه بهاییت حاکی از فعالیت گسترده این فرقه ضاله و سیاسی در قزوین است.

متاسفانه فرقه سیاسی و ضاله بهاییت در طول سال‌ها با همکاری اسراییل در حال نفوذ به لایه‌ها و سطوح مختلف اداری و نظامی ایران بوده و حتی حکومت پهلوی نیز به فعالیت آن‌ها اشاره کرده است.

کتاب انقلاب اسلامی در قزوین نوشته علی شیرخانی از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کتاب مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک به تالیف مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات از عمده منابعی است که برای بررسی فعالیت بهاییان در قزوین مورد استفاده قرار گرفت که در ادامه به فیش‌هایی از آن می پردازیم:

۲۲ بهمن ۱۳۴۹ مصادف با ۱۱ فوریه ۱۹۷۱ ساواک گزارش می‌دهد که جلسه هیات فیض بخش جوانان حسینی در سبزه میدان و در منزل حاج نصرالله مافی با هدایت و سرپرستی مهدی یخچالیان، حسین خاکساران و کاظم شکوهی تشکیل گردید و خاکسار قرآن قرائت شده را تفسیر نمود و یخچالیان اظهار داشت: از آقای خزعلی دعوت کردیم ولی ساواک جلوگیری کرد؛ خاکسار در این بین گفت ساواک از هزاران نوع فحشا جلوگیری نمی‌کند ولی از تشکیل محفل دینی و علمی ممانعت به عمل می‌آورد، به عبارتی بهایی‌ها آزاد هستند ولی ما آزاد نیستیم.

۲۶ بهمن ۱۳۴۹ مصادف با ۱۵ فوریه ۱۹۷۱ ساواک گزارش می‌دهد که در این روز مجلسی به مناسبت جشن عید غدیر ۴۰۰ نفر در منزل امام جمعه قزوین با حضور هیات فیض جوانان حسینی تشکیل شد و ابتدا فخر شهیدی درباره امام علی (ع) صحبت کرد، سپس حسین خاکساران در خلال صحبت‌های خود گفت جلسات مذهبی در شهر به وسیله ماموران تضعیف می‌شود، در عوض بهایی‌ها هر هفته ۲ مرتبه در خیابان فردوسی کوچه حمام آشکارا جلسات برگزار می‌کنند و به تبلیغ آیین خودساخته خود مشغول هستند.

۲۰ آذر ۱۳۵۰ مصادف با ۱۱ دسامبر ۱۹۷۱ ساواک گزارش می‌دهد که یزدان پناه معاون و ناظم دبستان رضوان قزوین از فعالیت بهایی‌ها در قزوین به شدت انتقاد کرده و در این راستا به مسئولان نیز خرده گرفته است.

۱۳ آذر ۱۳۵۱ مصادف با چهارم دسامبر ۱۹۷۲ بر اساس گزارش ساواک جلسه انجمن تبلیغات اسلامی در منزل غلامحسین درخشان برگزار شد و در پایان تعداد ۱۰ جلد جزوه در ۱۵۵ صفحه که در آن مطالبی در رد بهاییت نوشته شده بود فروخته شد، مهندس حسینی کارمند کارخانه شیشه قزوین این جزوه‌ها را در ۶۰ عدد تهیه کرده و در صدد فروش آن در قزوین و تهران بود.

یکم بهمن ۱۳۵۲ مصادف با ۲۱ ژانویه ۱۹۷۴ جلسه ضد بهائیت در منزل غلامحسین درخشان و به سرپرستی محمد حسین خاکساران تشکیل شد و ابتدا محمد قبادی مقاله‌ای تحت عنوان مکتب‌های فلسفی دنیا قرائت کرد.

چهارم تیرماه ۱۳۵۳ ساواک از تشکیل جلسه‌ای مذهبی در مسجد بلاغی گزارش داده که شخصی به هویت صفاری راننده کارخانه کنتورسازی در شهرصنعتی البرز به صورت وسیعی در جلسات ضدبهاییت شرکت داشته و برای جلوگیری از گرویدن افراد به این فرقه با افراد مغفول شده شخصا تماس می گرفته است.

۳۰ شهریور ۱۳۵۳ ساواک گزارش می‌دهد حسین خاکسار مسجد شیخ الاسلام با تشکیل جلسه‌ای در مورد نحوه مبارزه علیه بهائیت صحبت کرده و گفته فقط به جوان‌ها مبارزه زبانی یاد می‌دهیم ما وظیفه داریم به جوانان ساده بفهمونیم که دین بهایی کثیف است و اگر احیاناً افراد بهایی روبرو شدند که قصد داشتند آنها را منحرف نمایند با اطلاعاتی که از دین بهایی دارند گول حرف‌های افراد بهایی را نخورند و با زبان از دین خود دفاع کنند.

گفته می‌شود که اسناد برجای مانده از فعالیت فرقه سیاسی بهاییت در قزوین بیش از این مقدار بوده که تنها بخشی از آن‌ها توسط سازمان اطلاعات پهلوی موسوم به ساواک در تاریخ درج شده است

تحلیلگران بر این عقیده‌اند که فرقه گمراه بهاییت در استان قزوین با گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر شیوه و روش فعالیت فعالیت خود را کم و بیش ادامه می‌دهند که برخی از عوامل اصلی آن شناسایی و دستگیر شده‌اند.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=291

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.