• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
18
در گفت و گو با یک مدرس مراقبت و زیبایی مطرح شد:

ساخت لوازم آرایشی از فضولات کرگدن و گوشت خوک/بلاگری مقدم بر آرایشگری

  • کد خبر : 411
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۰۰
ساخت لوازم آرایشی از فضولات کرگدن و گوشت خوک/بلاگری مقدم بر آرایشگری
یک مدرس مراقبت و زیبایی در استان قزوین بیان کرد که در تولید لوازم آرایشی از اجزای حیواناتی مانند کرگدن، خوک، خرگوش و ماهی استفاده می‌شود که برخی از نگاه شرع اسلام حرام است.

به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، مراقب و زیبایی حرفه‌ای است که خانم‌ها با آن زیاد سر و کار دارند و برخی فکر می‌کنند که این کار ساده‌ای است و بر اساس دانسته‌های خود می‌توانند آن را انجام دهند، در صورتی که از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار بوده و خود یک صنعت و بازار در حال توسعه محسوب می‌شود.

اهمیت آموزش در حرفه آرایشگری و تقاضای روز افزون برای آن موجب شده تا آموزش در این حرفه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و طیف آموزش دهندگان این حوزه افزایش یابد، به طوری که از موسسات قانونی گرفته تا خصوصی و حتی اساتید خارجی به آموزش مراقبت و زیبایی می پردازند.

اخیراً آموزش‌های زیبایی و حتی خدمات آرایشگری با آسیب‌های متعددی همراه شده که دگرگونی حاصل از آن کم تر مورد توجه قرار می‌گیرد و از نگاه فعالان این عرصه تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

 متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که یادگیری این حرفه به تورهای آموزشی خارج از کشور رسیده و افراد برای یک دوره آموزشی به یک کشور خارجی مسافرت می‌کنند.

یکی از نهادهایی که با مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به شکل قانونی در حوزه آموزش فعالیت دارد، آموزشگاه‌های مجاز مراقبت و زیبایی هستند که افراد پس از کسب مهارت و دریافت گواهی نامه قادر خواهند بود تا از مزایای آن استفاده کنند.

به این بهانه به سراغ یکی از مدیران پیشکسوت آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی در استان قزوین رفتیم تا از ایشان در مورد برخی مسائل و مشکلات این حرفه اطلاعات کسب کنیم.

شیرین حداد متولد ۵۶ از قزوین دارای مدرک کارشناسی گریم از دانشگاه فرهنگ و هنر تهران است که بیش از ۲۰ سال سابقه آموزش در بخش زیبایی را در کارنامه خود دارد، وی در رشته زیبایی و همچنین تدریس در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر شهر صنعتی البرز به عنوان استاد خبره شناخته می‌شود.

در ادامه پرسش‌های خبرنگار نقطه تسلیم و پاسخ‌های ایشان را می‌خوانید:

نقطه تسلیم. نظر شما در مورد دوره‌های آموزشی مراقب و زیبایی تحت عنوان اشخاص چیست؟ چرا یک عده خارج از قالب فنی وحرفه‌ای مدرک می‌گیرند ؟

در موضوع آموزش مراقبت و زیبایی ۲ دسته آموزشگاه داریم، یک دسته آموزشگاه‌هایی با قدمت بالا که بعضاً صلاحیت و علم ندارند و همکارانی هستند که به روز نشده و توانایی آموزش دادن را ندارند، اما چون مجوز دارند بر آن اساس آموزش می‌دهند، اما دسته دوم خانم‌های نسل جوان هستند که دوره و به روز هستند، حتی در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، اما مجوز رسمی برای آموزش ندارند.

روال سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای این است که هر کس پنج مدرک داشته باشد می‌تواند درخواست مجوز آموزشگاه کند و آن را از سازمان فنی‌و‌حرفه ای استان بگیرد، ملاک صدور مجوز نیز در حال حاضر همان پنج مدرک است و به توانمندی افراد توجهی ندارند.

قبلاً برای دریافت این مجوز افراد باید آزمون می‌دادند که این آزمون با حضور پنج داور صورت می‌گرفت و بر اساس امتیازهای داوران منجر به صدور مجوز می‌شد.

اما الان نگاه نمی‌کنند که شما به عنوان یک مربی صلاحیت آموزش دارید یا نه؛ آیا دوره‌هایی که گذراندید قابل آموزش هست یا نه؛ کسی که پول دارد تبلیغ می‌کند و از طریق اینستاگرام و بلاگری مشتری جذب می‌کند ولی کسی که توانمندی دارد ولی بلاگری بلد نیست، چندان موفق نخواهد بود؛ بنباراین در این زمانه کسی موفق است که بلاگری را بلد است و پول دارد اما از نظر آموزش کسی موفق است که حرفه را بلد است.

کسی که پول دارد تبلیغ می‌کند و از طریق اینستاگرام و بلاگری مشتری جذب می‌کند ولی کسی که توانمندی دارد ولی بلاگری بلد نیست،‌ چندان موفق نخواهد بود.

اداره کل فنی‌وحرفه‌ای باید به افرادی که توانمند هستند کمک کند، می‌شود آموزشگاه‌ها را درجه‌بندی کرد و نیز افراد و مجوزهای صادره را ارزیابی نمود، به خاطر دارم که یک‌سال آموزشگاه‌ها را ارزیابی کردند و بر اساس نتیجه ارزیابی مجوز را تمدید کردند.

در این فضا آن قدر سمینارهای متعدد برگزار می‌شود که شرکت‌های مختلف برای ارایه و فروش محصولات خود مدرک ارایه می‌کنند، اگر اعتبار سنجی بر اساس این مدارک بی ارزش باشد درست نیست.

رشته ما یک رشته عملی است نه نظری، آزمون باید به گونه‌ای باشد که من به‌عنوان مربی یا مدیر بتوانم آن را اجرا کنم ولی آن‌چیزی که در عمل اتفاق می افتد آن است که آزمونگر بر اساس سلیقه امتیاز می‌دهد.

به نظر من تمامی مربیان آموزشگاه‌ها باید ارزیابی شوند و آزمون بدهند، اداره کل فنی‌و‌حرفه ای باید بررسی کند که اگر آموزشگاهی توانایی آموزش ندارد، بی جهت وقت هنرجو را نگیرد؛ درحالی ملاک برای صدور مجوز این است که مراجعه کننده چند تا دوره دارد این دوره ها چند ساعت است؛ سپس مجوز آموزشگاه مراقب و زیبایی صادر می‌شود.

موضوع بلاگری که این روزها بیشتر به آن توجه می‌شود برای کسی که توانایی ندارد آسیب دارد، الان جوان‌ها همه سمت بلاگری می‌روند و همه چی در فضای مجازی است و بیشتر کار و  انتخاب مردم در فضای مجازی است.

دخترم به من می‌گوید پیج (صفحه اینستاگرام) تو به درد نمی‌خورد و تو در این حوزه موفق نیستی چون چون بلاگری را بلد نیستی برای کسی که سن و سال دارد این کار کمی سخت است، چون بلاگر خودش معروف می‌شود و خودش جلوی دوربین می‌آید؛ به نظر من اداره فنی و حرفه‌ای باید این آموزش‌ها را برگزار کند، دنیای امروز دنیای مجازی است اگر یک آموزشگاه بخواهد موفق باشد باید مدیر آموزشگاه خودش جلوی دوربین بیاید و خدمات خود را معرفی کند.

اگر یک آموزشگاه بخواهد موفق باشد باید مدیر آموزشگاه خودش جلوی دوربین بیاید و خدمات خود را معرفی کند/ الان جوان‌ها همه سمت بلاگری می‌روند.

اینستاگرام یک برنامه هوشمند است، من اگر بلد نباشم نمی‌توانم موفق شوم، یکی از آیتمهای آموزشی میتواند اینستاگرام باشد.

نقطه تسلیم. صحبت از بلاگری کردید، لطفا در خصوص بلاگری در حوزه زیبایی بیشتر توضیح بدهید؟

بلاگری معایب و مزایای زیادی دارد، بلاگری خوب است ولی تعداد بلاگرها بسیار زیاد است، بعنوان مثال بلاگرهایی هستند که زن و شوهر هستند، حرکات موزون می‌کنند، حرکات مسخره دارند تا جذب فالور کنند آنها درآمد زیادی دارند ولی تخصص ندارند.

مثلا یک بلاگر مشهدی یک هفته است از خودرو جدیدی که خریده استوری می‌گذارد، امروز این را خریدم و این‌کار را کردم؛ این نوع بلاگری بر روحیه فرزندان ما تاثیرگذار بوده و به روحیه آنها را آسیب می‌زند، باید یک راهی پیدا کرد تا نحوه درست بلاگری را آموزش دهیم.

نقطه تسلیم. بر این اساس نسل جوان که بلاگرها را می‌بیند به خانواده فشار می‌آورد که چرا ما نداریم؟

پیشنهاد من این است که یک سمینارهایی برگزار شود نه به‌عنوان نصیحت ولی در آن راهکار داده شود که بلاگری درست چگونه است.

نقطه تسلیم: برگردیم به موضوع آموزشگاه، لطفا بفرمایید هزینه آموزش تحت مجوز فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های شخصی چه تفاوتی دارد؟

هزینه‌های آموزش خارجی بسیار بیشتر از آموزش‌های فنی‌و‌حرفه ای است و این گونه آموزش‌ها شخصی محسوب می‌شود.

من سمینارهایی که در شهرهای دیگر و کشورهای دیگر برگزار می‌شود را شرکت می‌کنم و تاکنون چند سمینار خارجی هم رفتم که همه آنها شخصی است و فقط یک گواهینامه به‌عنوان یادگاری می دهند که چندان پربار نیست؛ به عبارت دیگر متاسفانه آموزش‌های آرایشگری در خارج از کشور به‌ دلیل فضای باز آنجا و سودی بالایی که برای برگزار کننده دارد،‌ با استقبال بالا همراه است.

متاسفانه آموزش‌های آرایشگری در خارج از کشور به‌ دلیل فضای باز آنجا و سودی بالایی که برای برگزار کننده دارد،‌ با استقبال بالا همراه است.

مردم به خاطر فضای باز آنجا مشتاق هستند که به آنجا بروند، اگر کشورمان مجوز بدهد می‌شود در چارچوب قوانین آن را در داخل با همان کیفیت برگزار کرد، اما در کشور ما آقایان نمی‌توانند آموزش دهند، چون باید روی یک مدل زنده کار کنند و اکثر سمینارهای داخلی به علت شرع و قوانین کشور اجازه آموزش روی مدل زنده را نمی‌دهد و آموزشها تنها نظری است.

ما در کشور مدرس آقا داریم که بسیارحرفه‌ای است و در رده رنگ حرف اول را می‌زند اما نمی‌تواند به خانم‌ها در ایران آموزش دهد و اجازه ندارد.

 نقطه تسلیم. گرفتن مدرک از اساتید خارجی در ترکیه و غیره چه فایده‌ای دارد؟ آیا شما آن را توصیه می‌کنید؟

به لحاظ ظاهری و اینکه فرد مدرک بگیرد، البته بی انصافی است بگوییم کاملا اینگونه است، چرا که برخی از مدرسان خارجی علم خوبی دارند، خیلی‌ها به خاطر مدرک می‌روند چون مدرک خارجی از دید عموم ارزشمند است؛ با این حال در رویدادهای خارجی برخی از اساتید واقعا حرفه‌ای هستند نه می‌شود گفت بد است نه خوب، ما چنین اساتیدی نداریم اگر هم داریم  امکان آموزش برایشان وجود ندارد.

نقطه تسلیم. آیا کاشت مژه، ناخن، تتو روی بدن و پرسینگ قانونی است یا خیر؟

الان فنی‌و‌حرفه ای برای این موارد مدرک می‌دهد، یک زمانی نبود و غیرقانونی بود، اما الان با قانونی که هست با یک عنوان دیگر آموزش داده می‌شود.

من ۲ ماه در کشور ترکیه کار کردم، آنجا ۲ دسته مشتری وجود دارد، دسته‌ای محجبه که حجاب کامل دارند و دسته دیگر که اینگونه نیستند.

در کشور ترکیه عموماً طیف مذهبی با کاشت ناخن مشکل دارند و بسیار زیاد در این خصوص حساس هستند و در دوره‌ای که امور دینی بر بانوان واجب نیست ناخن می‌کارند و در پایان آن دوره و زمانی که نیاز به طهارت و غسل باشد بر می‌داشتند.

در کشور ترکیه عموماً طیف مذهبی با کاشت ناخن مشکل دارند و در دوره‌ای که امور دینی بر بانوان واجب نیست، ناخن می‌کارند.

این دسته از افراد در کشور ترکیه اعتقادات خیلی قوی دارند و نکته مهم اینکه در این کشورها نماد محصولات آرایشی حلال نیز عرضه می‌شود و این دسته بانوان مذهبی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

در تولید برخی محصولات آرایشی بهداشتی که در دنیا تولید می‌شود و در ایران نیز دیده می‌شود، از اجزا حیواناتی استفاده می‌شود که دین اسلام برخی از آنها حرام اعلام کرده است؛ مثلا در بعضی از محصولات آرایشی از فضولات کرگدن استفاده می‌شود که این محصولات در لیفتینگ پوست کاربرد دارد و جز بهترین محصولات آرایشی بهداشتی است.

از گوشت خرگوش برای فوم‌های صورت استفاده می‌شود، یکی از کاربردهای فلس ماهی در تولید رژ لب است.

برای تولید برخی لوازم آرایشی از گوشت یا چربی خوک استفاده می‌شود چون حرام است خیلی از افراد از آن استفاده نمی‌کنند؛ خوک حیوانی است که همه‌چی‌خوار بوده و حتی همنوع مرده خودش را نیز می‌خورد، بدن خوک کرمی می‌گذارد که حتی با آتش و گرما نیز از بین نمی‌رود.

از کرگدن، خرگوش،‌ فلس ماهی و خوک در تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

خیلی از مسائل دینی ما علمی است، مثلا نماز خواندن به نوعی جذب انرژی است، سمت قبله چاکراه‌های انرژی باز می‌شود؛ ای کاش به بچه‌های کشورمان مسائل دینی را به این شکل آموزش بدهیم؛ یا در خصوص غسل کردن دلایل علمی وجود دارد که ما به جامعه و فرزندان‌ خود نگفتیم، متاسفانه برخی از جوان‌ها به چیزی اعتقاد ندارند و ما نیز برای آنها استدلال نکردیم.

نقطه تسلیم. آیا ماساژ جز آموزش‌های حوزه آرایشگری است؟

ماساژ در حیطه درمانی است و آرایشگری نیست؛ اما سازمان فنی‌و‌حرفه ای اکنون مدرک آموزشی و مجوز فعالیت می‌دهد و اتحادیه آن زیر مجموعه اتحادیه آرایشگران است؛ این حرفه اصولا باید زیر مجموعه فعالیت‌های پزشکی ورزشی باشد، اما اینطور نیست.

ماساژ یک راه درآمد است، در حوزه زیبایی نیز تاثیر دارد به شرط اینکه ماساژور حرفه‌ای باشد و اینکه حرفه ماساژ زیبایی یک رشته جدید است؛ پیش از این برای گرفتن مجوز فرد باید مدرک پیراپزشکی یا پرستاری د اشته باشد اما اکنون اینگونه نیست.

نقطه تسلیم. در پایان اگر نکته ای در این موضوع هست بعنوان جمع بندی بفرمایید؟

یک بنیانی برای آموزش بگذارند مثلا اینستاگرام و بلاگری که باید همه یاد بگیرند. یک مشاور برای ارتقا پیج بالای ۵۰۰ میلیون برای یکسال هزینه می‌گیرد تا فالوورها را افزایش داده و جذب مشتری کند، اما این رقم عدد بالایی است.

یک خانم جوان که پنج سال است در تهران کار را در حوزه زیبایی شروع کرده یک عمارت بسیار گران قیمت دارد و پیج او را ۱۷۰ میلیون نفر دنبال می‌کنند.

دیده شدن در کار ما یک معضل است و اگر بخواهی دیده شوی باید فهرستی از کارها را انجام بدهی که نیاز به پول زیادی دارد.

او یکسری کارهای خاص انجام می‌دهد، من خودم سال‌های پیش این کارها را انجام می‌دادم ولی مشاور و راهنما بسیار مهم است؛ دیده شدن در کار ما یک معضل است و اگر بخواهی دیده شوی باید فهرستی از کارها را انجام بدهی که نیاز به پول زیادی دارد.

این خانم یک پست دارد که ۱۸۰ میلیون بازدید خورده و همه پست‌های پیج او میلیونی بازدید دارد.

اینستاگرام باید جز آموزشهای ضروری قرار بگیرد، اتحادیه آرایشگران و فنی و حرفه‌ای باید چند تا از این آموزش‌ها برگزار کند چون تعداد زیادی از بانوان قزوینی برای چنین آموزش‌هایی به تهران سفر می‌کنند.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=411

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.