• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
9

شبکه بازدارندگی ایران در بحران‌های منطقه‌ای

  • کد خبر : 408
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۳۰
شبکه بازدارندگی ایران در بحران‌های منطقه‌ای
شبکه بازدارندگی ایران در جنگ‌ها و بحران‌های منطقه‌ای متعددی کارآمدی و تاثیرگذاری خود را به منصهٔ ظهور گذاشته که از ابعاد میدانی، جغرافیایی و پیشرفت کمی و کیفی قابل بررسی است.

به گزارش نقطه تسلیم، جمهوری اسلامی ایران با هدف دور نگهداشتن دشمن از مرزهای خود و اجرای راهبرد دست بلند، دکترین امنیت ملی خود را بر پایه بازدارندگی فعال به معنای توانایی ایران برای ایجاد هزینه‌های قابل توجه برای حمله کننده و انجام عملیات نظامی متناسب با حمله قرار داده است، به عبارت دیگر حفظ ضربه دوم به معنای توانایی یک کشور برای انجام حمله مقابله‌ای بعد از حمله اولیه قرار گیرد.

بر همین اساس جمهوری اسلامی به تاسیس یک شبکه بازدارندگی چند لایه منطقه‌ای، با بازیگران دولتی اعم از ایران و سوریه و غیردولتی شامل گروه‌های عراقی، حزب‌الله لبنان و انصار الله یمن اقدام نمود تا بتواند در یکی از پرتنش ترین مناطق جهان برای خود یک محدوده ایمنی بوجود آورد و هرگونه تنش و درگیری را در فاصله صدها کیلومتری از مرزهای خود مدیریت و کنترل و در مواقع لزوم پاسخ دهد.

این شبکه بازدارندگی، در جنگ‌ها و بحران‌های منطقه‌ای متعددی کارآمدی و تاثیرگذاری خود را به منصه ظهور می‌گذارد که مهمترین آنها جنگ‌های ۶ و ۳۳ روزه با رژیم صهیونسیتی، جنگ با داعش و جنگ با رژیم صهیونسیتی پس از عملیات طوفان الاقصی با جنبش مقاومت فلسطین (حماس) بوده است.

شبکه بازدارندگی ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که کارآمدی آن را تضمین و باعث جلوگیری از تضعیف آن در طول زمان و تقابل و رقابت اعضای این شبکه خواهد شد:

وحدت میدان‌ها

یکی از عواملی که همواره کمک بسیار شایانی به موفقیت‌های شبکه بازدارندگی منطقه‌ای ایران داشته، استراتژی وحدت میدان‌ها یا مبارزه مشترک است.

این استراتژی که در جنگ با داعش در عراق و سوریه به خوبی امتحان خود را پس داد، در جنگ رژیم صهیونسیتی با حماس نیز یکبار دیگر به نمایش گذاشته شد.

پس از درگیری نیروهای مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونسیتی شاهد بوجود آمدن لایه دوم درگیری توسط حزب‌الله لبنان و انصار الله یمن بودیم که موجب فرار هزاران صهیونسیت در مرزهای شمالی خود با لبنان شد.

علاوه بر این همزمان شاهد بوجود آمدن لایه سوم درگیری با نیروهای آمریکایی از سوی نیروهای بازدارنده در عراق و سوریه بودیم که به‌گونه‌ای پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق را مورد حمله قرار دادند.

پراکندگی جغرافیایی

گستره و مناطق حضور نیروهای بازدارنده ایران در خاورمیانه یکی دیگر از نقاط قوت آنهاست که باعث می‌شود توانایی انجام عملیات و مقابله را بر علیه هر کشوری داشته باشند.

پراکندگی نیروها ۶ کشور از ۱۵ کشور خاورمیانه را در بر می‌گیرد و گستره جغرافیایی آن از مدیترانه تا باب المندب را شامل می‌شود که این گستره جغرافیایی خود یکی از عوامل کاهش تحرک و تمرکز پایگاه های آمریکا در خاورمیانه است.

پیشرفت کمی و کیفی

این نیروها اگرچه در ابتدا تنها شامل حزب‌الله لبنان برای مقابله با رژیم صهیونسیتی می‌شد، ولی به‌مرور زمان و با تغییر رویکرد سپاه قدس نسبت به حضور در منطقه در دهه ۷۰ شمسی، شاهد پیشرفت این گروه‌ها در کشورهای منطقه بودیم که گستره وسیعی را زیر نفوذ خود گرفتند.

حزب الله لبنان از فعالیت‌های چریکی و استشهادی امروز به ۱۵۰ هزار موشک نقطه زن با برد بلند مجهز شده است.

علاوه بر این، این گروه‌ها از لحاظ کیفی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشتند، به‌ عنوان مثال گروه حزب الله لبنان در ابتدای تاسیس اقداماتی شامل عملیات‌های چریکی و استشهادی داشت، ولی به‌مرور زمان به موشک‌های پیشرفته و سیستم‌های راداری و انواع پهپادهای شناسایی و تهاجمی، سلاح های سنگین و نیمه سنگین نیز مجهز شد تا اینکه امروزه دارای ۱۵۰ هزار موشک نقطه‌زن برد بلند است.

بدین ترتیب، مجموع این عوامل موجب بوجود آمدن یک بازدارندگی باثبات برای ایران در یکی از پرآشوب‌ترین مناطق جهان بوده است، به‌گونه‌ای که ایران را از هرگونه جنگ منطقه‌ای یا حتی درگیری‌های محدود منطقه‌ای نیز بیمه کرده و ایران را به یکی از مهمترین کشورهای منطقه با نفوذی بسیار بالا و دارای جایگاهی تعیین کننده تبدیل کرده است.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=408

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.