• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
5

قزوین دیار خانواده و زنان تاثیرگذار

  • کد خبر : 341
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۰۰
قزوین دیار خانواده و زنان تاثیرگذار
پیشینه فرهنگی غنی در قزوین به دلیل نقش برجسته خانواده و ستون و استحکام آن یعنی مادران و زنان تاثیرگذار این شهر دارالمومنین است.

به گزارش نقطه تسلیم، قزوین شهری است با قدمت زیاد که تاسیس آن را به شاپور ذوالکتاف نسبت می‌دهند، خانواده در شهر قزوین به قدمت تاسیس این شهر است، مردان قزوینی انسان‌های خانواده دوست هستند، آداب و رسوم جمعی در این شهر اعم از پنجاه بدر و چهارشنبه سوری  نشان از جمعی بودن فرهنگ این شهر است.

خانوادهای قزوین آنقدر به خانواده اهمیت می‌دهند که داماد را پسر خود را می‌دانند و مانند فرزند خود با او رفتار می‌کنند، حرمت پدر بر خانواده قزوینی واجب است و خانواده‌های قزوینی برای پدر اهمیت بسیاری قائل‌اند و مادر را می‌پرستند، مادران و زنان قزوینی بسیار باسلیقه و اهل قناعت هستند، شاید این به دلیل مشقت‌هایی است که در طول تاریخ کشیده‌اند؛ در عموم حوادث تاریخی، عدالت خواهی و آزادی‌خواهی قزوین نقش بسزایی داشته است، حتی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، قزوین و مردم قزوین نقش مهمی ایفا کردند.

این حوادث موجب شده که زنان قزوینی بردبار، صبور، اهل قناعت و کدبانو شوند، بنیان خانواده در جامعه استحکام خود را از زنان و بانوان می‌گیرد؛ زنان قزوینی اهل زندگی و حامی خانواده هستند و مادران قزوینی نسل به نسل آداب و رسوم قزوینیان را سینه به سینه منتقل کرده‌ و آن را به فرزندان خود می‌آموزند.

با وجود این همه ویژگی‌های مثبت، شاید کمتر تحقیقی به زنان و بانوان قزوینی پرداخته‌ است و این امر همیشه در برنامه ریزی‌های فرهنگی شهر مغفول مانده، همچنین در برنامه های فرهنگی کمتر به زنان پرداخته می‌شود، اما اخیرا در دی ماه سال گذشته دومین کنگره زنان تاثیر گذار، با حضور «انسیه خزعلی» معاون وقت رییس جمهور دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده و جمعی از بانوان در سالن اجلاس سران برگزار شد.

بانوان تاثیرگذار به کسانی گفته می‌شود که پویا و فعال هستند و در هر گوشه از ایران اسلامی ضمن حفظ روحیه زنانه، در خانواده‌ و عرصه‌های مهم جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند، دبیرخانه دایمی کنگره ملی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شده و در استان‌ها نیز دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به عنوان زیر مجموعه بخش‌های علمی و اجرایی کنگره را در قالب کارگروه‌های تخصصی پیگیری می‌کند؛ این کنگره با هدف معرفی الگوی زن ایرانی – اسلامی فعالیت دارد.

نسل مادران قزوینی کسانی هستند که در ایام دفاع مقدس جوانان خود را بدرقه کردند تا در راه وطن ایثارگری کنند، اینها همان کسانی هستند که دختران عفیف و با سلیقه تربیت می‌کنند، بانوی قزوینی کسی است که هنرمند است و وقت بیکاری خود را صرف هنر می‌کند و همزمان وظابف همسری و مادری خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

بانوان قزوینی دستپخت بسیار خوبی دارند و غذاهای متنوعی را بر اساس فرهنگ و آیین و رسوم قزوین می‌پزند، قیمه نثار غذایی است که در جهان بی نظیر است و نوع خانگی آن از نوع رستورانی با کیفیت‌تر بوده و با یکدیگر قابل مقایسه نیست؛ غذاهایی مانند شیرین‌پلو، دم‌کباب یا قیمه آبدار، آش دوغ، دیماج و هلیم از هنرهای بانوان قزوینی است.

سلیقه بانوان قزوینی نقل محافل زنان باسلیقه کشور است و معمولا فردی که همسری قزوینی را به ازدواج خود درمی آورد خوشبخت دنیا و آخرت است، دنیا از بابت سلیقه، دستپخت، قناعت و ایثار و آخرت از باب ایمان و تربیت فرزندان صالح که گلی از گلهای بهشت هستند.

آداب و رسوم قزوین همانند پنجاه‌بدر که در تاریخ ملی کشور و رویدادهای فرهنگی ثبت شده است، توسط مادران و بانوان قزوینی برپا می‌شود، چرا که در این آیین هنرهای زنان قزوین است که به این مراسم رونق می‌بخشد.

یکی دیگر از هنرهای خانواده‌های قزوینی که پایه آن زنان هستند پخت شیرینی است، بر خلاف سایر شهرهای کشور، اهل قزوین به منظور رقابت در موضوع هنر و سلیقه شیرینی‌های عید را با دست خود و در منزل می‌پزند، شیرینی هایی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب همچون باقلوای قزوین که یک نوع شیرینی منحصر به فرد محسوب می‌شود و فرمول پخت آن در اختیار مادران و زنان قزوینی است و در کشور نمونه ندارد و مزه، طعم، ظاهر و رنگ و لعاب آن با باقلوای سایر شهرها متفاوت است.

مادران قزوینی اهل روضه هستند و در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در محافل روضه‌های خانگی و تکیه‌ها شرکت می‌کنند، یک عادت زیبای این قشر قزوینی آن است که فرزندان خود را از دوران طفولیت حتی شیرخوارگی به محافل عزای سید و سالار شهیدان می‌برند و عموم فرزندان قزوینی حتما و قطعا در زمان طفولیت در این روضه‌ها شیر می‌خورند که این تغذیه متبرک به عطر و بوی امام شهیدان است.

به همین دلیل این شهر شهری مذهبی است و به دارالمومنین شهرت یافته است، این امر نتیجه زحمات مادران قزوینی بوده که نسلی مومن و با ایمان تربیت کرده اند.

درنگ:
در قزوین که از پیشینه فرهنگی غنی برخوردار است، خانواده نقش مهمی دارد، ستون و استحکام خانواده مادران و بانوان قزوینی هستند، این قشر هنرمند، باسلیقه و اثرگذار فرزندان صالحی تربیت می‌کرده و می‌کنند که در تاریخ کشور نام آنها همواره می‌درخشد.

حفظ و تقویت جایگاه زن قزوینی و ترویج ارزش‌های سنتی بانوان قزوینی امری است که به دست فراموشی سپرده شده است.

متولیان فرهنگی قزوین باید در برنامه‌ریزی‌های خود برای تقویت بنیان خانواده مادران و زنان قزوینی را به عنوان الگو به کشور معرفی کنند.

نسل جدید نیز باید با تیزهوشی و ذکاوت ویژگی‌های مادران خود را در خود پروش داده تا این روند در نسل‌های آتی نیز ادامه یافته و به طور مستمر این امر در کل استان و حتی در کل کشور اشاعه یابد.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=341

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.