به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، ناصر مرادی نرگسی روز هجدهم مهرماه مطابق با ۹ اکتبر روز جهانی پست در نشست با خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: در خصوص مرسولات خارجی به کشورهای استرالیا و آلمان نسبت به سایر کشورها بیشترین ترافیک وجود دارد که تعداد آن حدود ۳۰۰ مرسوله در ماه است.
وی اضافه کرد: روزانه ۱۸ هزار مرسوله وارده خارجه داریم که در سه شیفت کاری امورات آن انجام میشود، همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مرسوله پستی در استان قزوین جابهجا شده است.
مرادی نرگسی شعار روز چهانی پست را “۱۵۰ سال برقراری ارتباطات و توانمندسازی مردم در سراسر جهان” عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر اداره پست استان قزوین با بهره گیری از ۲۳۵ نفر از کارکنان خود و نیز ۱۴۴ نمایندگی در مناطق روستایی در ۶ شهرستان با ۲۵ واحد دولتی، ۱۳۱ واحد غیر دولتی در مجموع ۳۰۶ واحد در استان به امورات پستی می پردازد.
این مسوول با بیان اینکه اداره کل پست برای خروج از زیاندهی به سمت هوشمندسازی پیش رفته است، بیان کرد: اداره کل پست استان قزوین امسال برای نخستین مرتبه از زمان تاسیس با مدیریت در هزینهها و درآمد در سطح کشور از زیان دهی خارج شده و پست استان نیز از نظر درصد سوددهی در رتبه هفتم کشور قرار دارد.
مدیر کل پست استان ادامه داد: پیش از این پست با نامه شناخته میشد، اما با تحولات صورت گرفته امروز عمده کارهای پست علاوه بر فروشگاههای اینترنتی به شکل نیابتی انجام میشود که ثبت اسناد، فراجا و دیگر دستگاهها در ان مشارکت دارند.
مرادی تاکید کرد: با توسعه پست به سمت هوشمندسازی به سمت کارهای غیرفیزیکی پیش رفتیم، اقداماتی مانند احراز نشانی و کد پستی کارهای بسیاری صورت گرفته است، همچنین به لطف خدا در موضوع خودرویی و فراجا نیز ترافیک بالایی در استان قزوین وجود دارد.
این مسئول با بیان اینکه یکی از برنامههای مهم پست استان قزوین در حوزه کدهای پستی است، تشریح کرد: یکی از اقداماتی که در شورای عالی فناوری کشور در دست پیگیری بوده، کدپستی هوشمند است که از سال ۱۳۹۴ با تصویب مجلس به دولت ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت.
مرادی نرگسی اضافه کرد: این طرح بنا دارد تا مکانهای کشور را شناسایی و هوشمند سازی کند، تا جایی که در سال جاری ۴۰۰ هزار رکورد شهری در استان به روزرسانی شد و در سال آینده نیز طرح سرشماری سال ۱۴۰۵ را در برنامه داریم که از حالت مراجعه حضوری خارج میشود.
وی همچنین اظهار کرد: طرح هوشمندسازی کدهای پستی برنامهای برای ارتباط کد ملی و کد پستی بصورت الکترونیک است که اطلاعات آن جمع آوری شد و تحقق کامل آن نیازمند کمک شهرداران استان قزوین است.
مدیر کل پست استان ادامه داد: در اسفند ۱۴۰۱ شهر خاکعلی پایلوت بود که تا پایان سال برای تمام این شهر پلاک هوشمند نصب کند، همچنین ۱۱ شهر اعلام آمادگی کردند و با پست قرارداد بستند که بیشترین حجم کار مربوط به تاکستان بود، اگرچه ساخت و نصب پلاکهای هوشمند با شهرداری است، اما ارائه اطلاعات دقیق و نظارت بر فرایند هوشمندسازی پلاک با اداره کل پست است.
مرادی نرگسی با بیان اینکه استانداردسازی و هوشمندسازی کدپستی فواید زیادی دارد، بیان کرد: یکی از کاربریهای آن این است که مانع کلاهبرداری میشود که یک زمین به چند نفر فروخته نشود، در این خصوص اطلاعات شهری کامل شده و در حوزه روستایی شهرستان قزوین در اولویت است که کار آن شروع شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
این مسئول افزود: با پیشرفت تکنولوژی دستگاههایی همانند خودپرداز طراحی شده که شهروندان میتواند مرسوله پستی خود را از طریق آن تحویل پست بدهند، اداره کل پست استان قزوین نیز درخواست داده تا این دستگاهها در استان قزوین نصب و راه اندازی شود تا شهروندانی که فرصت مراجعه به باجه های پستی را ندارند و یا در وقت غیر اداری نیاز به ارسال مرسوله دارند از آن استفاده کنند.
مرادی نرگسی در پایان خاطرنشان کرد: در ایام اربعین تعداد ۲۹ هزار و ۶۱۴ مرسوله گذرنامه داشتیم که ۲۸ هزار و ۸۹۴ مرسوله در همان ایام توزیع شد و استان قزوین نسبت به جمعیت خود ترافیک گذرنامه بالایی به خود اختصاص داد.
وی یادآور شد: در اداره کل پست قزوین هفتاد خدمت فعال ارایه می شود و باید اعلام کنیم که در استان نقطه کور پستی نداریم، طولانی ترین زمان ارسال مرسوله به جنوب کشور است که چهار روز بوده و کمترین آن در مرکز استان است که ۲۴ ساعت است.
پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار