• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
1
دبیر ائتلاف پیروان ولایت قزوین:

ناامیدی اصلاح طلبان از جریان امید/زور قومیت به احزاب می‌چربد

  • کد خبر : 203
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۳
ناامیدی اصلاح طلبان از جریان امید/زور قومیت به احزاب می‌چربد
دبیر ائتلاف پیروان ولایت استان قزوین در گفت و گو با نقطه تسلیم معتقد است که جریان اصلاحات به دلیل آلودگی مفرط سیاسی و انحراف از مسیر اصلی انقلاب اسلامی حتی هواداران صادق خود را ناامید کرده است.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی نقطه تسلیم، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه فراز و نشیب‌ها، اقوال و احوال متنوع، پای ۴۰ درصد از شهروندان استان قزوین را به صندوق‌های رای باز کرد.

فضایی که در دوران قبل از انتخابات شاهد بودیم، از ۲ منظر قابل بررسی است، نخست آنکه جریان اصولگرایی فعال و پرتوان در میدان حاضر شد و در مقابل جریان اصلاح طلب هیچ راهبرد اساسی نداشت.

درحالی که احزاب اصلی اصلاح طلب در استان قزوین نقاب تحریم و حق خواهی به چهره زده بودند، چهره‌های انفرادی اصلاح طلب بدون توجه به لیدرهای خود پا به عرصه رقابت گذاشتند تا بلکه بتوانند از فرصت  پیش آمده نهایت استفاده را ببرند.

در جبهه اصولگرایان قزوین نیز شدت فعالیت‌ها به قدری بالا بود که گاهی حرف از انشقاق ۲ جریان اصولگرایی به گوش می‌رسید و گاهی آنقدر پیچ و تاب انتخاب یک نامزد بالا می‌رفت که بیشتر طرفداران نگران عملکرد نامزد مورد نظر بودند.

برای تشریح وضعیت جریان سیاسی انتخابات در استان قزوین به سراغ دبیر ائتلاف پیروان ولایت استان رفتیم، محمدحسین شفیعی‌ها در ادامه به سوالات خبرنگار نقطه تسلیم پاسخ می‌دهد:

نقطه تسلیم. برنامه حزب اصولگرایان استان قزوین در آستانه فعالیت رسمی مجلس دوازدهم (خرداد) برای نمایندگان منتخب چیست؟

باید یادآور شد که جریان اصولگرایی در استان قزوین شاخه های مختلفی دارد و آنچه در ائتلاف بزرگ پیروان ولایت وجود دارد و بنده به عنوان مطلع می‌توانم اشاره کنم این است که مصمم هستیم با منتخبان دوره دوازدهم ارتباط منظم و وثیقی داشته باشیم تا براین اساس بتوانیم تعاملات فکری و مشورتی را عملیات سازیم.

مجموعه احزاب سیاسی و نیز شخصیت‌های فعال سیاسی و مورد اعتماد مردم می‌توانند به دلیل حضور میان مردم، مطالبات مردمی و چالش‌های موجود را به نمایندگان منتقل کنند و زمینه کمک فکری و انتقال واقعیت‌ها را میسر سازند.

لذا بدین جهت قرارمان با نمایندگان منتخب که با ۲ نفر از آنها موفق شدیم گفتگو داشته باشیم، این بود که دیدارهای مستمر و کارشناسی را تدارک ببینیم و بدین وسیله با تعامل و همفکری بتوانیم در حل مشکلات مردم بیش از پیش موفق باشیم.

نقطه تسلیم. به نظر شما انتخاب نمایندگان منتخب در استان قزوین تا چه اندازه متاثر از کار حزبی بوده است؟

روشن است که با توجه به جو حاکم بر جامعه نمی‌توان مدعی شد الزاما انتخاب وکلا ناشی از فعالیت احزاب بوده است، همانگونه که نفی این واقعیت هم دور از انصاف است، معتقدم جریانات سیاسی و احزاب با توجه به واقعیت‌های اجتماعی در ایجاد فضای انتخاباتی و معرفی داوطلبان نقش مثبتی را ایفا می‌کنند، اما به دلیل عقب ماندگی‌های سیاسی و عدم باور صحیح به اثربخشی احزاب در انتخاب نمایندگان تاثیر عمیق و حداکثری ندارند.

نقطه تسلیم. پایگاه اجتماعی اصولگرایان در بین مردم استان قزوین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نگاه های طایفه‌ای و قومیتی به دلیل بافت جمعیتی شهرها به خصوص شهرهای کوچک نقش پررنگ تری را در حال حاضر دارد؛ جریان اصولگرایی به دلیل فعال بودن در جامعه و ارتباط با مردم توانسته همچنان مورد اعتماد آن‌ها باشد و به همین دلیل نیز با انتخاب کاندیداهای آنها از سوی مردم همراه است.

البته همانطور که اشاره شد به دلیل جو قومیتی و طوایف، این پایگاه اجتماعی قوی نیست و لذا احزاب باید تلاش بیشتر و متنوع‌تری را برای اثبات خود در جامعه داشته باشند و نگاه مردم را به سوی خود جلب کنند.

از دیگر سو سیاست های دولت و حاکمیت هم باید به سمت تحزب و تشکل و کارا کردن این مهم جهت گیری بیشتر و عمیق‌تری را نشان دهد تا بستر برای فعالیت‌های سیاسی احزاب در جامعه پررنگ‌تر و نقش آفرین‌تر ‌شود.

نقطه تسلیم. جریان اصلاحات در انتخابات اخیر هیچگونه فعالیت رسمی و حزبی نداشت و چهره‌های فردی نیز نتوانستند با موفقیت همراه شوند، آیا می‌‍ توان ادعا کرد که این حزب پایگاه اجتماعی خودش را از دست داده است؟

جریان اصلاحات از درون دچار چالش‌ها و تعارضات فراوان است و ربطی به اصلاحات قزوین ندارد، تفکر اصلاحات نتوانست نسبت خود را با انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره) حفظ  کند و در مسیر حیاتش به زعم خود به همه چیز و همه کس جز همانی که ادعا می‌کرد پناه برد، لذا آلودگی مفرط سیاسی موجب شد حتی مردم و هوادارانی که صادقانه به آنها امید بسته بودند، قطع امید کنند.

اصلاحات به ویژه از فتنه ۸۸ به بعد که جمعی از رهبرانش خود را در مقابل نظام قرار داد و برخی از آنها نیز حاضر نشدند در مقابل آن انحراف و فاصله گیری از سفارشات امام (ره) موضع بگیرند، دوستی های دنیایی و سیاسی را بر حقیقت ترجیح دادند، همین موضوع سب شد تا مسیر ادعایی خود را به بن بست هدایت کنند که طبعا روشن بود از سوی مردم نیز مورد کم استقبالی و یا فراموشی قرار بگیرند.

اصلاحات به ویژه از فتنه ۸۸ به بعد که جمعی از رهبرانش خود را در مقابل نظام قرار داد و برخی از آنها نیز حاضر نشدند در مقابل آن انحراف و فاصله گیری از سفارشات امام (ره) موضع بگیرند.

اصلاحات دیگر آن پایگاه اجتماعی گذشته را ندارد و البته این سنت تاریخ است و اختصاص به آنان ندارد، هر فرد یا شخصیت و جریانی دچار چنین فروپاشی درونی شود، در بیرون‌ نیز سرنوشتی جز سقوط و بی توجهی اجتماعی نخواهد داشت.

نقطه تسلیم. برخی اصلاح طلبان معتقدند که اصولگرایان در یک زمین بدون رقیب پیروز شدند و اگر ما حضور داشتیم هرگز امتیازی نصیب جریان اصولگرا نمی شد، تا چه اندازه با این برداشت موافقید؟

درست است،  برخی از این حضرات چنین ادعایی را دارند؛ وقتی بدانی اقبالی از سوی مردم وجود ندارد و بخواهی از ترفند تحریم و عدم حضور در صحنه بهره ببری، این بهترین ادعا است. از ملا نصرالدین پرسیدند مرکز زمین کجاست؟ مدعی شد همین نقطه که من ایستاده ام! گفتند به چه دلیل این ادعا را می کنی؟ پاسخ داد اگر شک دارید بروید اندازه بگیرید!

لذا اصلاح طلبان بیش از آنکه دنبال سلب امتیاز از جریان اصولگرایی باشند، در صدد مناقشه در عدم اقبال و عبور مردم و هواخواهانشان هستند،  برخی از دوستان اینان که رسم همقطاران را قبول نداشتند شرکت کردند و میزان رای نشان داد که اوضاع در چه شرایطی است.

بهتر آن است که جریان اصلاحات در مسیر طی شده خود تجدید نظر داشته باشند و بازگشت به انقلاب اسلامی نمایند تا ان شاء الله مجدد مورد توجه خلق الله قرار بگیرند.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=203

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.