• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
9

نقدی بر مستند زن چیست What is a woman

  • کد خبر : 473
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۳۰
نقدی بر مستند زن چیست What is a woman
مستند «زن چیست» که اواسط مردادماه از شبکه دوم سیما پخش شد، با محوریت متیو والش مفسر سیاسی در آمریکا، مفاهیم تغییر جنسیت در ایدئولوژی غرب را به چالش می‌کشد.

به گزارش نقطه تسلیم، مستند زن چیست با نام لاتین What is a woman سال ۲۰۲۲ به کارگردانی ژوستین فولک ساخته شد.

در این فیلم، متیو والش منتقد، مفسر و ستون نویس نشریه محافظه کار دیلی وایر در آمریکا با خلق این پرسش که زن چیست؟ به سراغ چهره‌ها، مسوولان و مشاغل فعال در حوزه تغییر جنسیت می‌رود.

روایت داستانی مستند اگرچه از سوی یک جناح راست آمریکا دنبال می‌شود، اما به خوبی نظام سرمایه داری و واقعیت‌های متضاد بین بینش مردم و سطوح دانشگاه‌های علمی را در حوزه تراحجنسیتی به تصویر می‌کشد، چراکه تمامی فعالان ترنس، دانشگاهیان و متخصصان پزشکی در پرسش این سوال که زن چیست؟ به بن بست می رسند.

ساموئل سی، نویسنده غنایی-کانادایی در مورد این مستند می گوید: «مستند هم خنده دار و هم دلهره آور؛ توانایی والش در حفظ طنز و جدیت چیزی است که باعث می شود یک مستند دلنشین را شاهد باشیم؛ به هرحال نظریه جنسیت و ایدئولوژی تراجنسیتی در خور تمسخر است، اما با این حال، این ایده ها شایسته توجه جدی هستند و همانطور که بسیاری از صحنه های این مستند نشان می دهد، ایدئولوژی تراجنسیتی به مردم آسیب می رساند، به ویژه کودکان خردسال که بسیار اهمیت دارند.»

ساموئل سی: ایدئولوژی تراجنسیتی به مردم آسیب می رساند، به ویژه کودکان خردسال که بسیار اهمیت دارند.

پزشکان شومی که مبالغ هوشیارانه ای از اوضاع تراجنسیتی به دست می آورند و مردم را متقاعد می کنند که دروغ، حقیقت است، بالا را پایین نشان می‌دهند، چپ را راست می‌دانند و مرد را زن معرفی می‌کنند، به خوبی می‌توانند از این موضوع منفعت شخصی ببرند، چراکه فضای تراجنسیتی حرکت در لبه تیغ است و بین اظهارات یک انسان برای بیان هویت و کشف حقیقت یک مارپیچ پنهان وجود دارد.

برخی از چهره‌های آکادمیک دانشگاهی در آمریکا در همکاری متقابل با پزشکان به خوبی می‌دانند که در این عرصه چگونه می توان بازار گرمی کرد، آن هم در شرایطی که به گفته دکتر باورز (مردی که خود را به عنوان یک زن معرفی می کند) نزدیک به چهار هزار عمل جراحی تغییر جنسیت انجام داده است.

این مستند ضربه سختی بر پیکره فمینیست‌ها وارد ساخت، تعریف زن در غرب و هویت‌های جنسیتی را زیرو رو کرد و توانست فراتر از توهمات فعالان تراجنسیتی به دنبال پاسخی واقعی و حقیقی در جریانی دروغین باشد؛ والش و همکارانش در دیلی وایر از عواقب این مستند و فشار جنبش‌های جنسیتی آگاه شدند و مستند آن‌ها به خوبی توانست منطق معیوب پشت ایدئولوژی‌های منفعت طلبانه جنسیتی را افشا سازد.

وب سایت دیلی وایر در طول نخستین نمایش فیلم مورد حمله سایبری قرار گرفت و فیلم حدود یک ساعت یا بیشتر به تاخیر افتاد؛ با این حال، اکنون می توان فیلم را بدون مشکل تماشا کرد.

به گفته کنستانتین کیسر، طنزپرداز روسی – بریتانیایی، مستند مت والش یک فیلم تکان دهنده و آموزنده است.

یکی از منتقدان در مورد این مستند نوشت: «این فیلم پوسیدگی اجتماعی تحت عنوان “ترقی خواهی” را افشا می کند؛ آمریکا به چنان جامعه ای از نظر اخلاقی و ذهنی تبدیل شده که اکثر مردم دیگر نمی توانند به این سوال ساده پاسخ دهند که “زن چیست؟»

آمریکا به چنان جامعه ای از نظر اخلاقی و ذهنی تبدیل شده که اکثر مردم دیگر نمی توانند به این سوال ساده پاسخ دهند که “زن چیست؟

دلخراش ترین بخش این مستند پرداختن به اسکات نیوجنت است؛ یک مرد تراجنسیتی که از انتقال پشیمان است و به یک فعال علیه ترویج تراجنسیتی در کودکان تبدیل شده است.

اسکات که قبلا با نام کلی کینگ شناخته می شد، در سن ۴۲ سالگی به یک مرد تبدیل شد، او به طور خاص به این واقعیت اشاره می کند که همیشه یک زن مردانه بوده است و شنیدن نظرات دوستان که می‌گویند “تو در بدن اشتباهی به دنیا آمده ای!” به او رسید تا اینکه خودش را متقاعد کرد که در واقع باید جنسیت خود را تغییر دهد؛ نیوجنت به جزئیات مختصری در مورد جراحی های خود می پردازد و اینکه چگونه چندین بار تقریبا تا دم مرگ پیش رفته است، او در طول مصاحبه اش با والش اشک می ریزد و شما واقعا می توانید شدت و جاذبه پشت این تفکر و اتفاقاتی که برای او افتاده است را ببینید. نیوجنت از آن زمان کمپین خود را آغاز کرده که در مورد خطرات جراحی های تغییر جنسیتی هشدار می دهد.

یکی از نکات برجسته مستند زن چیست، زمانی است که والش به آفریقا سفر می کند. تلاش او برای فهمیدن اینکه یک زن چیست او را در آمریکا شکست می دهد، بنابراین او تصور می کند که تلاش خود را در کشور دیگری امتحان کند.

او با قبیله ماسایی، یک گروه عشایری معروف که در سراسر کنیا و تانزانیا گسترش یافته است، صحبت می کند؛ آنها دوستانه رفتار کرده و بیش از حد مایل هستند تا سوالات والش پاسخ دهند.

برای این قبیله، زن و مرد وظیفه خود را دارند و آنها هرگز از آن‌ تخطی نمی کنند و اگر می خواهید از این حدود عبور کنید، به این معنی است که مشکلی در شما یا خانواده تان وجود دارد؛ بر همین اساس چیزی به نام باینری یا تراجنسیتی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=473

بیشتر بخوانید

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.