• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 1
1
در ورزشگاه سردار آزادگان مشاهده شد:

پان ترکیسم مهمان ناخوانده در رقابت شمس آذر با تراکتور

  • کد خبر : 169
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
پان ترکیسم مهمان ناخوانده در رقابت شمس آذر با تراکتور
بازی آخر تیم‌های فوتبال شمس آذر قزوین و تراکتور تبریز در ورزشگاه سردار آزادگان در اسفندماه ۱۴۰۲ با برخی حواشی از سوی جریان‌های معاند و تجزیه طلب همراه شد.

به گزارش نقطه تسلیم، بازی فوتبال شمس آذر قزوین و تراکتور تبریز در نیم فصل دوم لیگ برتر روز ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ به میزبانی استان قزوین در ورزشگاه سردار آزادگان برگزار شد و تراکتور با نتیجه ۲ بر صفر پیروز میدان شد.

این بازی بر خلاف بازی‌های قبلی با حجم عظیمی از هواداران مواجه بود که مثل آن را در بازی پیکان با پرسپولیس و استقلال با شمس آذر مشاهده کردیم؛ با این تفاوت که این بار هواداران میزبان (تیم تراکتور تبریز) با تعداد قابل توجهی، جایگاه میهمان را تکمیل کردند.

بازی با شور و حرارت بالایی دنبال می‌شد، در جایگاه بانوان نیز با حجم عظیمی از هواداران روبرو بودیم که در بازی‌های گذشته کمتر به چشم می‌خورد، با این نکته که این بار بلاگرها در فضای مجازی از قبل خودشان را برای این بازی آماده کرده بودند.

فیلم‌های به دست آمده نشان می‌دهد که چند بلاگر زن تا قبل از برگزاری این مسابقات در جایگاه هواداران آن را «دربی برادری» عنوان می‌کردند.

برخی از این صفحات نیز به جای تماشای بازی و پرداختن به موضوع ورزش، اشتراک زبان ترکی و آذری بین مردم قزوین و تبریز را برجسته ساخته بودند که این‌ها معمولا بلاگرهای فعال در استان قزوین هستند.

فیلم های به دست آمده نشان می‌دهد که هواداران شمس آذر با صدای بلند فریاد می زنند «آذربایجان» و هواداران تراکتور در پاسخ می گویند «یاشاسین»؛ این موضوع برای رسانه‌های معاند و ضدانقلاب به ویژه تجزیه طلبان خوراک خوبی بود و موجب شد تا صفحاتی در اینستاگرام و حتی یوتیوب از این اتفاقات بهره برداری کرده و عناوین و اصطلاحات تجزیه طلبانه به کار ببرند.

واکنش فعالان رسانه‌ای استان قزوین

صادق چگینی، تحلیل گر مسائل امنیتی و از فعالان رسانه‌ای در استان قزوین در استوری اینستاگرام خود به بحث پان ترکیسم  واکنش نشان داد و نوشت: «شعارهای پانترکی تجزیه طلبانه در ورزشگاه ابوترابی قزوین!! آقایان مسئول خواب تشریف دارید؟»

در ادامه نیز محمد کشاورز از دیگر فعالان رسانه‌ای استان قزوین در استوری اینستاگرام خود به اتفاقات پیش آمده انتقاد کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد مشکل اساسی کشور ما این است که نظارت در خیلی از بخش‌ها در پایین ترین حد قرار دارد»

پان ترکیسم چیست؟

در مورد تاریخ پان ترکیسم مطالب فراوانی وجود دارد، اما به طور کلی پان ترکیسیم به جنبشی سیاسی گفته می‌شود که در اواخر قرن ۱۹ شکل گرفت و به دنبال اتحاد تمام قبایل ترک و آذری زبان کنار یکدیگر بود؛ این تفکر ناسیونالیستی علاوه بر ملی گرایی خواهان الحاق گرایی بود و می‌خواست تا همه ترک زبانان کنار یکدیگر باشند.

هدف پان‌ترکیسم دور هم آوردن همهٔ ترک زبانان، از جمله ترک زبانان ترکیه، جمهوری آذربایجان، قبرس، بلغارستان، شبه جزیره بالکان، آسیای مرکزی، عراق، ایران، افغانستان، ترکستان چین، قفقاز، کریمه، قفقاز جنوبی، تاتارستان، حوالی رود ولگا، ترکمنستان و سیبری است.

جالب ابنجاست که تقریبا همه کشورهای یاد شده با پان ترکیسم مخالف هستند، به عنوان مثال رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه یکی از مخالفان پان ترکیسم به شمار می‌رود؛ از جمله سازمان‌های حامی این ایده «جمهوری آذربایجان غربی در تبعید»، «جمهوری گویچه زنگه زور» یا «اتحادیه بازگشت آذربایجان غربی» است که تحت حمایت دولت الهام علی‌اف قرار دارند.

حیدر علی‌اف، ریسس جمهور وقت جمهوری آذربایجان، هنگامی که حکومت کمونیستی شوروی در اوج قدرت بود، همواره به تجزیه ایران نظر داشت؛ او گفته بود که شخصا آرزوی یکپارچه‌سازی آذربایجان [ایران] و آذربایجان شوروی را داشته است.

عده‌ای معتقدند که جنبش پان آذریسم نیز نسخه ایرانی شده این تفکر افراطی و نژادپرستانه است که همواره تلاش کرده تا در داخل کشورمان نیز تحرکاتی داشته باشد.

گاموح و صنم؛ جریان‌های فعال در پان ترکیسم

در میان پانترکیسم باید به برخی جنبش‌های فعال آن نیز اشاره کرد؛ اگر شما هم با واژگان اندیشه‌های سیاسی سروکار داشته باشید، عبارت «گاموح» یا «صنم» را شنیده‌اید؛ این عبارت به جنبشی از تجزیه طلبان گفته می‌شود که در باکو مستقر هستند و خواهان خود مختاری برای آذربایجانی های ایران و “اتحاد آذربایجانی های ساکن در دو سوی رود ارس” هستند.

این جنبش در فیلم‌های تبلیغاتی خود برای بهره گیری سیاسی و اهداف خود از ظرفیت ورزشگاه‌های فوتبال بهره می‌برد و اعتقاد دارد که شعارهای ترکی و آذری در ورزشگاه با هدف سیاسی بیان می‌شوند.

نیم نگاه: به طور حتم استان‌های شهید پرور آذربایجان غربی و شرقی و حتی قزوین سال‌ها است که برای حفظ نظام و مقابله با این تفکرات شهیدان بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، اما باید بررسی کرد که چه کسانی در همکاری با این افراد دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

هنوز برای ذهن خیلی از دغدغه مندان و انقلاب اسلامی سوالات فراوانی ایجاد شده که چرا با گذشت حداقل ۱۰ روز این اتفاقات هنوز هیچ اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است؟!

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=169

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.