به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، طرح قاضی مدرسه روز چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین، رییس بسیج حقوقدانان و جمعی از مدیران آموزش و پرورش در مدرسه نمونه دولتی پگاه برگزار شد.
در این مراسم، ضمن تبریک هفته معلم و قدردانی از تلاشهای آنان بر ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور تاکید شد.
علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در این مراسم با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش باید از مدرسه شروع شود، افزود: اگر میخواهیم نسلی توانمند و مسوولیتپذیر تربیت کنیم، باید نگرش خود را نسبت به آموزش تغییر دهیم، چرا که آموزش صرفا انتقال معلومات نیست و باید مهارتهای زندگی، مسوولیتپذیری اجتماعی و نحوه تعامل با دیگران را به دانشآموزان آموخت.
وی ادامه داد: کلاسهای درس باید از حالت تئوری محض خارج شده و دانشآموزان در محیطی عملی و تعاملی، نحوه زیستن در جامعه را تجربه کنند.
پیشگیری از جرم، راهکاری کمهزینه و مؤثر
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم، بیان کرد: پیشگیری، کمهزینهترین و مؤثرترین راه برای کاهش آسیبهای اجتماعی است و اگر مدارس بتوانند مشکلات دانشآموزان را در مراحل اولیه شناسایی و حل کنند، بسیاری از جرایم آینده اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه افسردگی و اضطراب در میان دانشآموزان رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: حس رقابت شدید، فشارهای تحصیلی و عدم توجه به نیازهای عاطفی نوجوانان میتواند به بروز مشکلات روانی و حتی گرایش به بزهکاری منجر شود.
نقش کلیدی معلمان و مشاوران در شناسایی آسیبها
فولیان بر نقش کلیدی معلمان و مشاوران در شناسایی زودهنگام مشکلات دانشآموزان تاکید کرد و افزود: تغییرات ناگهانی در رفتار، افت تحصیلی، گوشهگیری یا پرخاشگری میتوانند نشانههای هشدار دهنده باشند، اگر این علایم به موقع تشخیص داده شوند، میتوان از بسیاری از آسیبها جلوگیری کرد.
وی همچنین از اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) خبر داد و یادآور شد: این طرح با هدف شناسایی و مداخله به موقع در موارد آسیبپذیر دانشآموزان طراحی شده و همکاری بین مدارس، خانوادهها و نهادهای حمایتی مانند دادگستری را تقویت میکند.
لزوم تقویت ارتباط بین مدرسه و خانواده
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با اشاره به اهمیت ارتباط مؤثر بین معلمان و والدین، گفت: مدرسه نباید تنها در مواقع بحران با خانوادهها ارتباط برقرار کند، بلکه تشویق دانش آموزان و ارائه بازخوردهای مثبت به والدین، اعتماد متقابل را افزایش میدهد و از مشکلات بیشتر پیشگیری میکند.
وی در پایان از مدیران و معلمان خواست تا با ایجاد فضایی امن و دوستانه، دانشآموزان را به گفتوگو تشویق کنند، چرا که گوش دادن به حرفهای دانشآموزان، سادهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
در پایان این مراسم و به مناسبت روز معلم توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، از مریم برجی مشاور مدرسه، فریبا طاهرخانی مدیر، کادر اجرایی و معلمان و دانش آموزان ممتاز مدرسه تجلیل شد.
دانش آموخته علوم سیاسی، خبرنگار، تحلیلگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی