به گزارش نقطه تسلیم، سومین هفته از چهارشنبههای صنعت، کشاورزی و گردشگری روز چهارشنبه با حضور محمد نوذری، استاندار قزوین در شهر صنعتی البرز برگزار شد.
در این سفر، یک واحد تصفیه خانه صنعتی، شرکت ملی شیمی کشاورز به عنوان واحد کشاورزی و واحد تولیدی نیرو محرکه به عنوان واحد صنعتی در این شهرستان مورد بازدید استاندار و هیات همراه قرار گرفت.
پس از آخرین بازدید در همان شرکت نیرو محرکه نشستی با حضور مدیران کل استانداری، دستگاههای اجرایی و مدیران واحدهای تولیدی برگزار شد تا ضمن بررسی مسائل و مشکلات، مصوبات لازم به تصویب برسد.
مصرف گاز کمتر از ۱۷ هزار متر مکعب به تعطیل شدن خط تولید نیرو محرکه منجر میشود/ بدون داشتن زمین، طرح گیربکس اتوماتیک از قزوین خارج خواهد شد
مدیرعامل شرکت نیرو محرکه در ابتدای این مراسم اظهار کرد: شرکت صنعتی نیرو محرکه در دهه ۶۰ با ساخت موتورسیکلت کار خودش را آغاز کرد، پس از توسعه در حوزه چرخ دنده به تولید گیربکس برای خطوط ایرانخودرو اقدام کرد و هم اکنون تنها تولیدکننده این قطعه برای ایرانخودرو محسوب میشود.
نیما مصلح اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیروی کار در شرکت و در مجموع سه هزار پرسنل در گروه صنعتی نیرو محرکه مشغول به کار هستند که شامل شرکت صنعتی نیرو محرکه، شرکت تولیدی نیرو محرکه، اشتاد و میانرو است.
وی در ادامه بیان کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه گاز کمتر از ۱۷ هزار متر مکعب مصرف داشته باشیم، باید تولید را متوقف کنیم و درخواست داریم سهم ما که ۴۳ هزار متر مکعب است، پایین تر تعدیل نشود.
مصلح در مورد درخواست شرکت برای توسعه فاز چهارم نیز بیان کرد: اگر نتوانیم زمین مورد نظر به مساحت چهار هکتار را تغییر کاربری دهیم، باید با ایرانخودرو صحبت کنیم تا طرح گیربکس اتوماتیک از استان قزوین خارج شود.
شرکت نیرو محرکه از سال گذشته تاکنون ۶۵۵ میلیارد تومان متضرر شد/نیازمند تغییر کاربری چهار هکتار زمین کشاورزی هستیم
مسعود ذوالقدر، قائم مقام اجرایی شرکت نیرو محرکه نیز در این نشست اظهار کرد: هم اکنون شرکت دارای سه طرح ملی به نامهای نصب و راه اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک، افزایش تیراژ گیربکس ۶ دنده و راه اندازی خط تولید گیربکس ای ام تی است که با راهاندازی آنها ۱۴۰ نفر نیروی کار به مجموعه اضافه خواهند شد.
وی اضافه کرد: در خصوص اجرایی کردن طرح نخست یعنی راه اندازی گیربکس اتومکاتیک، با توجه به آماده سازی خط، سالن و حمل دریایی هزینههای لازم پرداخت نشده و خط تولید در گمرک بند عباس در انتظار تخصیص است؛ با این نکته که هزینه دموراژ آن تاکنون هشت میلیارد تومان شده که نیازمند بخشودگی جریمه گمرکی هستیم.
ذوالقدر ادامه داد: در مجموع ۴.۵ میلیون یورو، ۱۵ میلیون یوآن و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات لازم داریم که معادل ۹۵۰ میلیارد تومان بوده و باید از سوی بانک تامین شود.
قائم مقام شرکت نیرو محرکه ادامه داد: در رابطه با انرژی باید اعلام کنم که هم اکنون قطعات سه خودروساز اصلی کشور را تامین میکنیم، به عبارت دیگر ۱۰۰ درصد گیربکس دستی ایرانخودرو، ۱۰۰ درصد قطعات تراکتورسازی و ۳۰ درصد گیربکسهای سایپا را تولید می کنیم که در مجموع روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه قطعه بوده و به حد مجازی از انرژی نیاز دارد.
ذوالقدر به مشکلات تامین انرژی شرکت پرداخت و بیان کرد: سهمیه برق شرکت نیرو محرکه چهار مگاوات است که از این میان یک مگاوات برای ۱۲ کوره استفاده میشود، با توجه به آماده نگداشتن کوره ها ما برای اعمال محدودیت برق ناچاریم روی ۷۴ درصد مابقی مانده به جز یک درصد کورهها تصمیم گیری کنیم که در نهایت ۲۴ درصد از سهم برق شرکت باقی میماند و با یک چهارم انرژی امکان تولید و تامین قطعات سه خودروساز وجود ندارد.
به گفته این مدیر صنعتی، از سال گذشته تاکنون به دلیل ناترازی انرژی ۵۰ هزار ست گیربکس کمتر تولید شد و ۶۰۰ میلیارد تومان عدم تولید گیربکس به شرکت زیان زد، همچنین پنج هزار دلار ابزارها تخریب و ۵۵ میلیارد تومان دستگاه دچار خرابی و زیان شدند.
ذوالقدر بیان کرد: ما تقاضا داریم که برای شرکت نیرو محرکه در اعمال محدودیتها استثنا قایل شوند و از این قاعده خارج شود، در غیر این صورت بیش از ۲۰ درصد کاهش برق نداشته باشیم.
وی در حوزه انرژی گاز نیز بیان کرد: ما ۴۳ هزار متر مکعب روزانه مصرف گاز داریم، یک مرحله گفتند میزان مصرف ۱۱ هزار متر مکعب و در مرحله بعدی گفتند باید به هفت هزار متر مکعب برسانیم که امکان آن فراهم نیست.
قائم مقام شرکت صنعتی نیرو محرکه در خصوص تامین زمین برای توسعه فاز چهارم نیز بیان کرد: برای فاز چهارم و راه اندازی گیربکس اتوماتیک در شرکت نیازمند توسعه زمین شرکت و مجوز تغییر کاربری تا چهار هکتار از کشاورزی به صنعتی هستیم، با این نکته که این تغییر کاربری یک مرتبه قبلا داده شده و الان تاریخ انقضای آن گذشته و نیاز به تمدید مجدد داریم.
شرکت نیرو محرکه قطعی برق نداشته است
یوسف اینانلو، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: در فصل گرم باید شرکتهای بالای ۲ مگاوات برق، ۵۰ درصد انرژی خودشان را کاهش دهند و بر اساس توافق صورت گرفته در هیات وزیران، قسمتی از برق مصرفی را صنایع باید خودشان تامین کنند که اولویت با نیروگاههای تجدید پذیر است.
وی تاکید کرد: شرکت نیرو محرکه قطعی برق نداشته است، روز گذشته شرکت ۳.۸ مگاوات مصرف داشت و حتی کاهشی نداشته است.
نیرو محرکه می تواند در لیا زمین آماده بگیرد
رضا صفاری، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین نیز در خصوص تقاضای شرکت در مورد تغییر کاربری زمین کشاورزی بیان کرد: شهر صنعتی البرز نخستین شهر صنعتی کشور بوده که سهام دار آن شهرداری است و به صورت مستقل مدیریت میشود، در خصوص تقاضای شرکت نیرو محرکه ۲ موضوع مطرح است، ابتدا اینکه محدوده شهر صنعتی البرز بسته شده، پس طرح باید اصلاح شود، دوم اینکه تغییر کاربری باید به کارگروه زیربنایی استان برود که قبلا چندین مرتبه سابقه داشته و توسط اعضا رد شده است.
وی اضافه کرد: اگر مدیران شرکت نیرو محرکه بخواهند، میتوانیم در شهرک صنعتی لیا با کمی فاصله قطعه زمینی آماده در اختیار آنها قرار دهیم.
۱۰۰ مورد تقاضای تغییر کاربری زمین کشاورزی در شهر صنعتی البرز
علی رحمانی، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در این نشست بیان کرد: شرکتی نداریم که در شهر صنعتی البرز درخواست توسعه نداشته باشد، بنابراین تمام شهر صنعتی البرز خواستار تغییر کاربری زمین های کشاورزی در اطراف شرکت هستند.
وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ مورد تقاضا در خصوص تغییر کاربری زمین کشاورزی از سوی صنایع مستقر در شهر صنعتی البرز اعلام شده که اگر بخواهیم موافقت کنیم، وسعت شهرک صنعتی البرز سه برابر وضعیت فعلی خواهد شد.
سعید نادری، مدیرکل گمرک قزوین نیز در این نشست در خصوص مشکلات انبارداری شرکت نیرو محرکه بیان کرد: برای معافیت انبارداری شرکت نیرو محرکه در بندر پیشنهاد می کنم که قرارداد انبار اختصاصی با گمرک قزوین منعقد شود تا از نی به بعد مشمول هزینه انبارداری نشوند.
شرکت نیرو محرکه حسابهای مالی را به قزوین منتقل کند/تغییر کاربری زمین درجه یک بر خلاف قانون است
محمد نوذری، استاندار قزوین در این نشست اظهار کرد: تصمیمی باید بگیریم که بر مبنای قانون بوده و مخالف ضوابط و مقررات نباشد، ضمن اینکه تغییر کاربری زمین درجه یک کشاورزی غیر ممکن است، چراکه این زمین تولیدی بوده و مافع ملی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه باید بر مبنای سند آمایش استان قزوین و اسناد بالادستی تصمیم گیری کرد، یادآور شد: در حال حاضر نه زمین مناسب و نه آب کافی در اختیار داریم که بخواهیم به دنبال این مدل توسعه باشیم و باید کارها به صورت افزایش بهره وری صورت پذیرد.
استاندار قزوین تاکید کرد: ما اینجا هستیم که از صنعت حمایت کنیم، اما تقاضای مدیران صنعتی باید بر مبنای قوانین نظام جمهوری اسلامی باشد و با توجه به اینکه درخواست تغییر کاربری زمین در کارگروه زیربنایی رد شده است، نیازمند یک نامه مکتوب هستیم تا بتوانیم بررسی بیشتری انجام دهیم.
نوذری خاطرنشان کرد: درخواست تسهیلات شرکت نیرو محرکه باید مصوب شده و به کارگروه ستاد تسهیل ارسال شود، ضمن اینکه شرکتی با ۲ هزار کارگر نباید منابع مالی و حقوق و دستمزد را به بانکهای تهران منتقل کند، با وجود این همه دردسر در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در استان قزوین، متاسفانه منابع مالی شرکت در تهران قرار گرفته است.
استاندار قزوین یادآور شد: حقوق دستمزد موضوعی پیش پا افتاده است و سر ماه به حساب کارگران واریز می شود، این منابع باید به استان قزوین منتقل شود، ضمن اینکه به نظر من اگر این منابع مالی به استان منتقل شود، ما این توانایی را خواهیم داشت که تسهیلات مورد نظر شرکت را پرداخت کنیم.
مدیر سایت خبری و تحلیلی نقطه تسلیم