به گزارش نقطه تسلیم، آیت الله عبدالکریم عابدینی سال ۱۳۳۵ در یکی از روستاهای قزوین به دنیا آمد، در سال ۱۳۵۰ وارد حوزه علمیه شد و در حماسه ۱۷ خرداد سال ۱۳۵۴ در مدرسه فیضیه حضوری فعال داشت، پس از دوران زندان و تبعید در سال ۱۳۵۶ به قم بازگشت؛ در سال ۱۳۷۷ به شهر قزوین هجرت کرده و به تدریس سطوح عالیه فقه، اصول، تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه و غیره درحوزه و نیز تدریس در دانشگاه پرداخت.
سال ۱۳۹۳ به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین انتخاب شد، قبل از او آیت الله هادی باریک بین از سال ۱۳۶۰ مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در استان را بر عهده داشت.
اظهارات و گفت و گوهای مرحوم آیت الله باریک بین بر محوریت دینی استوار بود، اما با آمدن آیت الله عابدینی موضوعات سیاسی در کنار مباحث دینی تقویت شد و مطابق راهبردهای امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری مسائل اجتماعی و فرهنگی در استان به شکلی جدی پیگیری و مطالبه شد.
اوج مطالبه گری آیت الله عابدینی را باید در جریان پرونده هفت سنگان و نیاوران دید که ساعتها وقت شخصی، اداری، منبرها و حتی تریبون نماز جمعه را به این موضوع اختصاص داد و از دستگاههای نظارتی و قضایی خواستار برخورد و مقابله جدی با فاسدان و زمین خواران شد، تا جایی که شهرت او در کشور با هفت سنگان گره خورد و با این عنوان به سایر استانها و مطالبه گران معرفی شد.
تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر، کاهش آسیبهای اجتماعی و مبارزه با تفکر سرمایه داری از عمده موضوعاتی است که همواره از زبان آیت الله عابدینی شنیده میشود.
ایجاد شبهه و شک در افکار عمومی
طبیعی است که هرکسی عَلَم مبارزه با فساد بردارد، او را تخریب خواهند کرد، تاریخ اسلام نیز سرشار از این تخریبها و تهمتها علیه جریانهای عدالت خواهی بوده و تمام این موارد یک هزارم تخریب علیه امیرالمومنین (ع) محسوب نمیشود که ۲۰ سال با انواع دشنام و تبلیغات منفی معاویه روبرو شد.
پس از جریان زمین خواریهای گسترده در قزوین و ورود امام جمعه به این موضوعات، عدهای منفعت طلب که منافع اقتصادی خود را در خطر دیده بودند، جریانی به راه انداختند که بتوانند چهره امام جمعه قزوین را خراب کنند، برای این کار با بی اخلاقی تمام به هر توطئه و شایعهای متوسل شدند و دست از پا ننشستند، از ورود به زندگی شخصی و کاری او گرفته تا خانوادهاش و همچنین موضوعاتی مثل فیش حقوقی و حتی تلفن همراه و لباس وی را مورد بررسی قرار دادند تا بلکه دستاویزی به دست آورند.
آنها حتی پا را فراتر نهاده و عکسی از یک منزل روستایی منتشر کردند و نوشتند که علمدار مبارزه با فساد خود در این زمینه تخلف دارد، حال اینکه او به ساده زیستی در شهر شهرت دارد.
چنین اقداماتی با هدف ایجاد تشکیک در افکار عمومی و کاهش مخاطبان نماز جمعه صورت گرفت، بدخواهان و کج اندیشان تصور کردند که اگر بتوانند خدشهای به آیت الله عابدینی در استان قزوین وارد سازند، دیگر کسی پای حرفهای او نمی نشیند، درحالی که در همین فضا جوانان متدین و انقلابی رشد کرده و پای کار آمدند و تعداد آنها روز به روز بیشتر شد.
ارتباط عابدینی با پرونده رضایت خودروی طراوت نوین
چندی پیش مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که طرح نگارش آن نشان میداد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشته شده است، مضمون این مطلب وصل کردن آیت الله عابدینی به متهم پرونده رضایت خودروی طراوت نوین بود که اکنون ۴۵ هزار سرمایه گذار و ۳۷ هزار شاکی رسمی دارد.
متاسفانه در ماجرای پرونده شرکت رضایت خودروی طراوت نوین، شاهد یک بی اخلاقی گسترده در فضای رسانهای استان قزوین هستیم که عدهای با اهداف نامعلوم دنبال وصل کردن چهرههای خوش نام و متدین و مبارز به متهمان ردیف اول این پرونده هستند و تمام صفحات گوگل را جستجو میکنند تا بلکه عکسی از یک مدیر، مسئول و یا شخصی را کنار متهم ردیف اول قرار داده و اتهامات را به آنها نیز سرایت دهند.
درحالی که محتویات پرونده رضایت خودروی طراوت نوین کاملا مشخص و واضح است، عدهای سرمایه گذار که خواستار دریافت مطالبات مالی هستند، اما اینکه متهم ردیف اول در کدام مغازه خواروبار خرید میکرده، کجا و یا با چه کسی عکس یادگاری گرفته است، هیچ ربطی به پرونده مطروحه ندارد.
ناگفته نماد که آیت الله عابدینی همواره بر مبارزه با فساد تاکید داشته و خود همیشه در خط مقدم جبهه مبارزه با فساد بود، تا جایی که بر برخورد جدی دستگاه قضایی با متهمان پرونده رضایت خودرو تاکید داشته است.
او در خصوص روش مبارزه با فساد معتقد است که مبارزه با فساد باید در زمان مناسب صورت گیرد تا فسادستیزی به نتیجه برسد و به طور خاص در موضوع مطالبات مالی مردم از غفاری بر این اعتقاد است که شرکتهای خودرویی چهره نهادهای مختلف نظام را خدشه دار کرد و در زمان مناسب به آن توجه نشد، اگر این معنا در همان زمان رسانهای میشد شاید به موقع جلوی این همه ضرر و زیان و از بین رفتن سرمایه اعتماد عمومی گرفته میشد.
طرح اتهام علیه عابدینی بدون گزارش و شکایت رسمی
سوال اینجاست که اگر عدهای به ظاهر افشاگر و مثبت اندیش توانستهاند از آیت الله عابدینی تخلف ببینند، چرا آن را در محاکم قضایی و دادگاه ویژه روحانیت طرح نمیکنند تا متخصصان و کارشناسان با بررسی ادله و مدارک موضوعات را بررسی کنند؟ با این نکته که اتهام زنی بدون مدرک خود جرم بوده و قابل پیگیری است، اما آیت الله عابدینی هرگز برای این حواشی اقدامی نکرد، چرا که راه و مشی او کاملا مشخص است.
دلیل این اتهام زنی و تخریبها نیز کاملا واضح است، چون همیشه تهمت و تخریب زودتر از حکم دادگاه جواب میدهد! این روش مخرب و منفی تحت عنوان آستیگمای اجتماعی (انگ زنی) در طول تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته و تا ابد نیز برای انسانهای بدکردار کاربرد خواهد داشت.
تلاش برای تغییر امام جمعه قزوین
پس از تلاشهای مکرر و بینتیجه عدهای علیه آیت الله عبدالکریم عابدینی، تصمیم بر این شد که او را از جایگاه نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین تغییر دهند.
زمزمه این اتفاق در بحبوحه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری قوت گرفت و شایعاتی مطرح شد که وی تا قبل از پایان تابستان سال جاری، تغییر خواهد کرد.
البته این اتفاق سالهای گذشته زمانی که او در پرونده هفت سنگان ورود کرده بود نیز مطرح شد؛ این پس از آن نماز جمعه تاریخی بود که نقشه های مفسدین در استان را به هم ریخت و در خصوص فساد در تریبون نماز جمعه بی پرده با مردم صحبت کرد و پس از آن با حضور قدرتمند در برنامه ثریا در شبکه اول سیما به تبیین ابعاد موضوع پرداخت و در رسانه ملی گفتگو کرد.
گستره اشاعه موضوع گیری های عابدینی صدای افراد همسو با جریان فساد را درآورد و معلوم بود او راه درستی را طی میکند.
جهاد تبیین از جلسات تفسیر تا علمداری مبارزه با فساد
عابدینی از زمانی که مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه امام (ره) بود تبیین را به صورت نظام مند در استان شروع کرد، او نشستهای تفسیر پر مخاطبی را در دانشگاه برپا کرده بود و کلام خدا را با زبانی ساده و فهیم تبیین میکرد که پس از مدتی این جسات از رادیوی قزوین نیز پخش شد.
در خطبههای نماز جمعه نیز نطقهای کوبندهای بر عیله جریان فساد در استان به راه انداخت و این اثرگذاری تبیین توسط او موجب شد جریاناتی که منافع خود را با این روش در خطر میدیدند با او مبارزه کنند.
او تبیین را در کف میدان دنبال میکرد، حضور او در بازار قزوین و ارتباط با بازاریان، حضور در خیابان خیام قزوین و گفت گو با کسبه این خیابان از مواردی است که مردمی بودن او را علی رغم همه تهمتها و تخریبها در ذهن شهروندان قزوین تداعی میکند.
چه جریانی از تضعیف عابدینی نفع می برد؟
مطاللعه عملکرد عابدینی و عکس العملهای او در قبال مسائل استان اعم از فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مبارزه با فساد نشان میدهد که او همواره به دنبال حقیقت بوده و همیشه سعی داشته در این مسیر انصاف را رعایت کند، حال اینکه چه افراد یا جریاناتی از تضعیف و تخریب او نفع می برند مشخص است.
کافی است مروری بر عملکرد و موضوع گیریهای انقلابی او داشته باشیم، از افشاگری در خصوص موضوعات هفت سنگان، نیاوران، کنتورسازی، مبارزه میدانی با فساد و هزینه کردن از آبروی خود برای رضای خدا و مسلمانان تا حمایت از مطالبه گران و عدالخواهان استان، فعالان فرهنگی و دغدغه مندان نظام، حتی او در تریبون نماز جمعه عبارت جالبی در خصوص طبری گفت: «اگر قرار است طبری آزاد باشد، پس همه ما را زندانی کنید!»
قطعاً بازی گردان این بازی افراد یا جریاناتی هستند که یا خود فاسدند، یا در فساد نقش دارند و یا از آن نفع میبرند و یا منفعت خود را در مقابله با نماینده ولی فقیه می بینند.
از جریانات سیاسی که وجود او را مانع تحقق اهداف خود میبینند تا افرادی که چشم دیدن او را ندارند؛ چرا که عابدینی فردی است که از فساد و تخلف چشم پوشی نداشته و آن را با مردم در میان میگذارد.
نیم نگاه
تجربه نشان داده هر زمان یک فرد یا جریانی با سخنرانی، نوشته ها و با اقدامات خود منافع برخی را به خطر میاندازد، آن جریان برای کمینه کردن ضرر اقداماتی برای ضربه زدن انجام میدهد.
تاریخ جمهوری اسلامی نشان میدهد این کارها مسبوق به سابقه است، در این کشور شاهد بودهایم زمانی شهید بهشتی را آمریکایی میخواندند یا شهید مطهری را منطبق با اسلام نمیدانستند، حال اکنون نوبت عبدالکریم عابدینی است که آماج این رفتارهای منافقانه قرار گیرد.
اکنون وظیفه آحاد مردم قزوین است که با توان خود این موضوع را تبیین کنند، ایجاد شبهه در مورد افراد موثر و کارآمد راهکار خوبی نیست و حتی اگر شک و شبهه ای در خصوص یک شخصی وجود دارد، باید با پیگیری، گفت و گو و مطالبه گری از او بخواهند تا به آن پاسخ دهد و این رویه در خصوص نماینده ولی فقیه نیز صادق است.
مقام معظم رهبری نیز در یکی از بیانات خود فرمودند که حتی از خود او هم انتقاد و سوال شود، چرا که پرسشگری اساس رستگاری است و باید مورد توجه جامعه اسلامی باشد.
دانش آموخته علوم سیاسی، خبرنگار، تحلیلگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی