• امروز : پنجشنبه, ۱۵ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 5 June - 2025
9

فرصت‌های از دست رفته قزوین در حضور سرمایه‌گذاران خارجی

  • کد خبر : 3356
  • 12 خرداد 1404 - 19:14
فرصت‌های از دست رفته قزوین در حضور سرمایه‌گذاران خارجی
استان قزوین در هنگام حضور سرمایه‌گذاران و هیات‌های خارجی به دلیل نبود برنامه‌ریزی قبلی، نداشتن یک مترجم بومی و آشنا به ظرفیت‌های استان برای ارایه و معرفی استان همواره فرصت‌های بسیاری را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، محمد نوذری استاندار قزوین از زمان انتصاب، به طور فعال به دنبال توسعه اقتصادی استان بوده است، تا جایی که اختصاص روزهای چهارشنبه به بازدید میدانی از پروژه‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری نشان دهنده توجه ویژه مدیریت عالی استان به توسعه است.

سفر استاندار قزوین به عراق و سفر هیات عراقی به قزوین، نمونه‌هایی از تلاش و برنامه‌ریزی مدیریت استان برای توسعه سرمایه گذاری و پیشرفت استان قزوین است.

۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری یک هیات تجاری از شرکت بین المللی چینی به نام China Construction Third Engineering Bureau با عنوان اختصاری CCTEB به قزوین سفر کرده و با استاندار دیدار داشتند.

این جلسه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی و بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان قزوین برگزار شد.

استاندار قزوین در این دیدار با ارائه بسته‌ای پیشنهادی، فرصت‌های راهبردی سرمایه‌گذاری در استان را به هیأت چینی معرفی کرد که شامل ۲ محور اصلی بود:

۱. طرح‌های مدیریت منابع آب و تقویت زیرساخت‌های آبی استان قزوین

۲. پروژه احداث خط مترو هشتگرد – قزوین به منظور اتصال سریع و ایمن با پایتخت

این تلاش‌های نماینده عالی دولت در استان قزوین قابل تقدیر است، اما نگارنده که دستی بر آتش تحقیق و کسب و کار دارد این روند را در شان استان پر ظرفیتی مانند قزوین نمی‌داند و ذکر برخی نکات قابل تامل است که در ادامه به آن‌‍‌ها اشاره می‌شود:

۱ – با توجه به اینکه شرکت چینی در صدر بهترین شرکت‌های عمرانی کشور چین قرار دارد و قطعاً این دیدار با هماهنگی قبلی صورت گرفته است، آماده نبودن مستندات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به زبان خارجی در همان جلسه به تعجب نماینده حقوقی چین منجر می‌شود؛ در همین نشست استاندار از همکاران خود می‌خواهد که ترجمه آنها را به طرف چینی بدهند، اما گویا کارشناس مربوطه ۲ هفته فرصت می‌خواهد و استاندار اظهار می‌کند که طرح‌های استان قزوین باید ظرف مدت سه روز به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار کمپانی طرف چینی قرار گیرد و هرگونه معطلی در این رابطه قابل قبول نیست؛ بنابراین این سوال هم مطرح می‌شود که چرا این مستندات از قبل فراهم نبوده است؟

۲ – چرا وقتی یک هیات بین المللی از کشور خارجی وارد استان قزوین می‌شود، ارائه مطالب به زبان فارسی انجام می‌شود؟ آیا نمی‌شد با این همه ابزار و فناوری این اسلایدها را به انگلیسی یا چینی ترجمه کرد و یک فرد مسلط به زبان کشور چینی آنها را با زیرنویس فارسی ارائه می‌کرد؟

ضعف در ترجمه و ارتباط‌گیری یکی دیگر از نقاط ضعف تیم استانداری است که باید با یک برنامه ریزی فشرده بر طرف شود، توصیه می‌شود در بازدید هیات‌های خارجی، یک تیم به سرپرستی یک مترجم خبره و با دانش افراد میهمان را همراهی کنند و در مسیر ارتباط خوبی برقرار کرده و در همین مدت کم موجب ادراک خوبی در طرف مقابل شوند، متاسفانه نبود مترجم از سوی استان قزوین که به ظرفیت‌های بومی اشرافیت داشته باشد، منجر شده تا مترجم‌های خارج از استان میدان گفت و گو را در دست بگیرند. (نمونه آن در هیات چینی و قبل‌تر در حضور پنج کشور خارجی بود)

۳ – فقدان یک پروتکل برای سرمایه گذران خارجی، نقصی است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، واحد سرمایه‌گذاری استانداری باید یک پروتکل برای پذیرایی از سرمایه‌گذران خارجی طرح ریزی کرده و بر اساس مدت زمان اقامت سرمایه‌گذاران بتواند حداکثر بهره برداری از زمان را داشته باشد، این می‌تواند صرف ناهار در یک منطقه گردشگری، استراحت در یک منطقه بوم گردی، بازدید از یک شرکت دانش بنیان، بازدید از چشمه نور، سفر هوایی به منطقه الموت و سایر ظرفیت‌های استان باشد.

۴ – تیم رسانه‌ای استانداری باید پس از هر سفر مجموعه‌ای از تولیدات رسانه‌ای خود را به سه زبان فارسی، انگلیسی و زبان کشور مورد نظر در کمترین زمان ممکن تهیه کرده و در فضای مجازی نشر داده و از طریق شبکه اجتماعی برای افراد سرمایه گذار ارسال کند.

۵ – تهیه یک بسته چندگانه، متن، صوت و چند رسانه‌ای در خصوص جاذبه‌های قزوین در اسرع وقت تهیه و در اختیار میهمانان گذاشته شود، این محتوا می‌تواند در قالب یک فلش مموری با نام قزوین و حتی یک حساب کاربری مجازی صورت پذیرد.

۶ – بسته های اطلاع رسانی میهمانان که در خصوص رزومه و سبقه عملکرد آنها است باید در کمترین زمان به زبان فارسی برگردان شده و دراختیار مدیران و محققان گذاشته شودف نمی‌توان با یک هیات خارجی ارتباط برقرار کرد، اما از نام و نشان و سابقه فعالیت آن‌ها اطلاعاتی در دست نداشت.

۷ – برای هر سفر نیازمند یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای هستیم تا هر یک از گام‌ها بر اساس برنامه پیش برود، ضمن اینکه پس از سفر جلسه‌ای برای ارزیابی آن برگزار شده تا نقاط قوت شناسایی و تقویت شود و نقاط ضعف نیز مشخص و رفع گردد.

۸ – نقش کمرنگ نماینده وزارت امور خارجه در استان قزوین در این سفر به شدت دیده شد، در صورتی که این سفر باید با مسولیت اجرایی نماینده وزارت خارجه صورت پذیرد و نشست را بر اساس فوت و فن مذاکرات پیش ببرد.

۹ – استاندار در ابتدای سال پیشنهاد داده بود، تشکیل یک شورای روابط خارجی ضروری است و از همه مهمتر، خط مشی گذاری توسط این شورا در خصوص ارتباطات اقتصادی بین المللی لازم است، چون نمی‌توان با سرمایه‌گذاران خارجی نشست و دیدار داشت، اما بدون راهبرد و برنامه ریزی تصمیم گیری کرد، توسعه سرمایه‌گذاری، همکاری‌های بین‌المللی و جذب فرصت‌های اقتصادی در همین شورا قابل بحث و تبادل نظر است، چرا که این شورا می‌تواند میان سرمایه گذار با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی ارتباط برقرار کرده و با ارزیابی فرصت‌های تجاری و اقتصادی زمینه ایجاد پارادیپلماسی را فراهم کند و در آینده با ابزارهایی مثل برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی زمینه را برای جذب سرمایه گذار افزایش دهد.

۱۰ – ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان قزوین در مقایسه با توانمندی‌های این هیات تجاری بسیار فراتر از محورهایی است که استاندار ارائه کرده است، لازم است تا فرصت های سرمایه گذاری متناسب با قابلیت‌های هیات مورد نظر ارایه شود، با توجه به این که شرکت مورد نظر جز بزرگترین شرکت‌های عمرانی چین است، دفتر سرمایه گذاری استانداری باید عمیق تر و دقیق تر با تمرکز بر حوزه‌های عمرانی فرصت ها را شناسایی کرده و در دستور کار قرار دهد.

۱۱ – نکته ضروری آن است که در تمام این تفاهم نامه ها و همکاری ها و نیز سرمایه گذاری های خارجی، مبانی و اصول انتقال تکنولوژی باید رعایت شود، پس از انعقاد قرارداد جمعی از متخصصان ایرانی در کنار این افراد فعالیت کنند و بخشی از دانش آنان را فراگیرند و این می‌تواند به عنوان یک طرح مطالعاتی انتقال تکنولوژی در هر پروژه سرمایه گذاری مد نظر قرار گیرد.

۱۲ – لزوم برنامه ریزی و توجه به مسئله سرمایه گذاری در استان قزوین بر اساس یک رویکرد آینده نگارانه می‌تواند فرصتهای جدیدی را برای آینده استان فراهم آورد که ظرفیت پژوهشگاه آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام (ره) و دانشمندان و محققان آینده پژوه باید مورد توجه قرار گیرد.

درنگ: ورود یک هیات تجاری به استان قزوین فرصتی است که هم می‌تواند فقط یک بار صورت گیرد و هم می‌تواند مستمر باشد و ارتباطات محکمی پایه گذاری شود و این بستگی به نحوه عملکرد مدیریت استانداری و مجموعه سرمایه گذاری دارد، شاید اگر تنها به این فرمایش حضرت امیرالمومنین (ع) توجه نماییم که “فرصتها مانند ابرها درگذرند آنها را غنیمت شمریم”، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

با توجه به تلاش‌های استاندار و مجموعه استانداری برای ارتباط با سرمایه‌گذران خارجی، ضروری است یک تیم منسجم و متخصص، قبل از سفر هر هیات، مسائل را به طور دقیق بررسی کرده و حتی برای استفاده از تمامی ایده‌ها و نظرات برای اینکار فراخوان ایده‌پردازی و پیشنهادات ترتیب دهند تا بهترین خروجی از این دیدارها گرفته شود.

۵/۵ - (۳ نفر)

پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=3356

نظر شما

اشتراک
Notify of
2 نظرات
Newest
Oldest بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

متاسفانه کار به دست کسانی است که در این خصوص مهارت و تخصص ندارند. استانداری با این تشکیلات عریض و طویل نتوانسته این کارها را انجام بدهد پس اینها برای چی حقوق میگیرند و باد در قبقب دارند؟ مدیر سرمایه گذاری چه نقشی در این موضوع داشته ؟ تشریفات و روابط بین الممل استانداری چه کاره است؟ آقای روابط خارجه قزوین کجاست؟

ما در تهران از مترجم‌های اتاق بازرگانی استفاده می‌کنیم باید قزوین هم داشته باشه

2
0
دیدگاه شما برای ما سازنده است، لطفا نظر دهیدx