به گزارش نقطه تسلیم، قانون عفاف و حجاب پس از رفت و برگشتهای متعدد میان مجلس و شورای نگهبان، در پنج فصل تنظیم و نهایی شد؛ محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که این قانون ۲۳ آذرماه جاری ابلاغ خواهد شد.
درحال که کمتر از یک هفته تا ابلاغ این قانون باقی مانده است، تمامی رسانههای مکتوب و برخط اصلاح طلب مقابل آن صف آرایی کرده و هجمههای متعددی به راه انداختهاند که به قول معروف کاسه داغ تر از آش به دست گرفتهاند.
مقام معظم رهبری حدود ۲ سال قبل در دیدار با مداحان اهلبیت (ع) اظهار کرد: «آنچه بنده را حساس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عده نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن را در کشور به نتیجه برساند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست.»
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژهای، رییس قوه قضاییه در نشست مشترک با مجلس به موضوع قانون عفاف و حجاب و ضرورت تمکین همه دستگاهها به این قانون اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت امروز عفاف و حجاب با هیچ منطقی به هیچ وجه قابل قبول نبوده و درست نیست، تاکید کرد: باید برای آن فکری داشته باشیم، قانونی در این خصوص وضع شده که باید ابلاغ و سپس اجرایی شود؛ اگر کم و کاستی هم دارد خود نمایندگان میتوانند آن را اصلاح کنند، اگر در بخشی از قانون نیازمند تفسیری هستیم، مجلس تفسیر کند.
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به موضوع حجاب، آن را مسئله شرعی و قانونی دانست و افزود: به هیچ عنوان رویکرد قوا و دستگاههای مختلف نباید در خصوص حجاب متفاوت باشد و اگر کسی بخواهد با سوءاستفاده از این موضوع دوقطبیهای درست کند، به این معنا است که خیر دینی و سیاسی کشور را نمیخواهند؛ در حالی که این موضوع شرعی و قانونی بوده و به عنوان موضوعی اجتماعی، فرهنگی و هویتی نیاز به خلاقیت، درایت و توجه دارد و هرگز نباید اجازه دهیم دشمن بر این بسترها موج سواری کند.
روزنامه آرمان ملی
قادر باستانی تبریزی، کارشناس علوم اجتماعی و رسانه در یادداشتی با عنوان «زخمهای عمیق، امیدهای شکسته» در روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی نوشت: یکی از مهم ترین چالشهای دولت و نظام، اجرای قانون حجاب و عفاف خواهد بود، طرحی که بسیاری از کارشناسان آن را جرقهای بالقوه برای اعتراضات مخرب در آینده ای نزدیک می دانند. این طرح، همان طور که گشت ارشاد در تابستان ۱۴۰۱ موجب بروز آن رویدادهای تلخ شد، می تواند در بهار یا تابستان ۴۰۴ ۱ موج جدید و فراگیرتری از وقایع ناگوار را به راه بیندازد.
قادر باستانی: اجرای قانون عفاف و حجاب اعتراضات گسترده تر و ریشهدارتری را رقم میزند
وی همچنین در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: پافشاری بر اجرای چنین قوانینی میتواند نه تنها دولت را از کارآمدی بیندازد، بلکه کلیت نظام را به سمت درگیری های خطرناک داخلی سوق دهد، تجربه سالهای اخیر نشان داده که تصمیمات بدون توجه به شرایط واقعی جامعه، تنها به تشدید شکاف میان مردم و مسئولان منجر میشود و اعتراضات گسترده تر و ریشه دارتری را رقم می زند.
آیت الله محقق داماد: اجرای قانون عفاف و حجاب موجب ترک هموطنان از کشور میشود
آیت الله مصطفی محقق داماد، رییس فرهنگستان مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران در نامهای به مراجع تقلید نوشت: مستحضرید که اخیرا قانونی در مجلس شورای اسلامی با عنوان لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تصویب رسیده که حسب اطلاع، قوه مجریه آمادگی اجرای آن را ندارد و آن را غیرقابل اجرا و بر خلاف مصالح عامه می داند.
آیت الله داماد: اجرای قانون موجب تنفر نسل جوان از آموزه های دینی و ترک ناخواسته از وطن اسلامی می شود.
در این نامه آمده است، تجربه عملی در پی گیری آنچه این قانون در پی آن است هم نشان داده که رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر از جمله عدم توهین به کسانی که امر و نهی می شوند و رعایت حرمت و کرامت آنها در عمل ممکن نبوده و بسیار اتفاق افتاده که نه تنها آبرو و حیثیت شخص مورد امر و نهی که خانواده آنها نیز مورد تعرض قرار گرفته است.
آیت الله داماد ادامه داد: مواد زیادی از این قانون نه تنها غیرقابل اجرا که از نظر ثمربخشی در امر مقدس عفاف و حجاب، نتیجه عکس خواهد داد و حتی موجب تنفر نسل جوان از آموزه های دینی و ترک ناخواسته وطن اسلامی توسط برخی از هموطنان عزیز می شود.
روزنامه آرمان امروز
پیمان حاج محمود عطار یک حقوقدان در روزنامه آرمان امروز نوشت: رئیس جمهور می تواند درباره قانون عفاف و حجاب می تواند به رهبری نامه بنویسد و دلایل توجیهی برای به مصلحت نبودن اجرای قانون را به استحضار ایشان برساند و ایشان در صورت صلاحدید، با حکم حکومتی دستور تعلیق یا توقف موقت یا دائم این قانون را بدهند یا موضوع را به کمیسیون یا هیات حل اختلاف قوای سه گانه ارجاع دهند.
رییس جمهور از رهبری درخواست توقف این قانون را داشته باشد
اگر رییس جمهور از ابلاغ هر قانونی جلوگیری کرد و به وزارتخانههای مربوطه ابلاغ نکرد، رییس مجلس خودش می تواند راسا ابلاغ کند، اما رییس جمهور این حق را به عنوان حافظ منافع قانون اساسی دارد که با دلایل محکم از رهبری درخواست توقف یک قانون را داشته باشد.
روزنامه اعتماد
محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت: در همین هفته یک خبر دیگر هم آمد که جمع آن در کنار خبر پیشین شبیه یک کمدی یا طنز تلخ است، منظور تصویب قانون عفاف و حجاب است. فعلا از این بگذریم که در مملکت ما خیلی از مفاهیم و کلمات مثل دو مفهوم «قانون» و «عفاف»، از فرط استفاده یا بر اثر کاربرد نابجا، از معنا و مفهوم خالی شده اند و بیش از آنکه شنیدن آنها به مخاطب احساس امنیت و آرامش بدهد، او را دچار ترس و اضطراب می کند.
مثلا در این مورد، ۲ مفهوم قانون و عفاف با دستورالعمل هایی خشن و تهدید به جریمه و بازداشت همراه شده اند، آن هم در مورد یک موضوع خیلی ساده یعنی شیوه لباس پوشیدن و رعایت یا عدم رعایت حجاب شرعی؛ اما چرا نوشتیم که همزمانی دو واقعه یعنی روز علوم اجتماعی با تصویب قانون عفاف و حجاب، یک طنز تلخ است؟
آزموده: قانون عفاف و حجاب یک کمدی و طنز تلخ است/اجتماع تغییرات گستردهای داشته است/آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
برای مثال از سالها پیش متخصصان و پژوهشگران علوم اجتماعی میگفتند که این شیوه برخورد با بی حجابی و پوشش در جامعه درست نیست و اجتماع تغییرات گسترده ای کرده و اگر قرار است سیاستی تنظیم شود، باید با این تحصولات هم سو باشد؛ اما گوش شنوایی نبود و نتیجه آن شد که در سال ۱۴۰۱ همه شاهدش بودیم. حالا هم سیاستمدارانی که تنها به فکر راضی نگه داشتن حامیان معدود خود هستند، یا می خواهند در کار دولت سد و مانع ایجاد کنند، بی توجه به یافتههای علوم اجتماعی، کار خود را میکنند و برای موضوع حجاب قوانین جزایی تصویب میکنند؛ انگار نه انگار که بارها با پیامد این شیوه برخورد با یک رویه جمعی و اجتماعی برخورد کرده اند و نتیجه آن را دیده اند. قدیمیها میگفتند، آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود؛ حالا شده حکایت سیاستمداران ما و گوش نکردن حرف عاقلان علوم اجتماعی، لابد حالا متوجه شدید منظورم از طنز تلخ همزمانی روز علوم اجتماعی با تصویب قانون عفاف و حجاب چیست.
اقتصاد پویا
حسین آخانی در این روزنامه با عنوان دانشگاه و قانون حجاب نوشت: قانون حجاب در صورت اجرا باعث دلسردی بخش بزرگی از جامعه، به خصوص جوانان، مستعدان و تحصیل کردهها و تصمیم به خروج گسترده آنها از کشور و تشدید تنشهای اجتماعی می شود.
آخانی: خواندن و تصور مجازاتهای این قانون مو به تن آدم سیخ می کند
حتی خواندن و تصور مجازاتهای این قانون مو به تن آدم سیخ می کند؛ من امیدوارم که خردمندان سیستم در راستای ایجاد آرامش در کشوری که به شدت تحت فشار تورم و تنش های شدید اجتماعی است این قانون را تعلیق کنند.
روزنامه جهان صنعت
روزنامه جهان صنعت در خصوص پیشبینی غلامحسین کرباسچی درباره اجرای مصوبه، آن را بیفایده عنوان کرد! همزمان غلامحسین کرباسچی نیز در یک اظهارنظر مطبوعاتی درباره پیامدهای اجرای مصوبه جنجالی حجاب هشدار داده و به خبرآنلاین گفته که عده زیادی از مردم زیر بار اجرای قانون حجاب نمی روند.
کرباسچی: مردم زیر بار اجرای قانونی حجاب نمیروند
بالاخره آنان باید برای اجرا و انجام قانون قانع شوند، وقتی قانع نشده اند، با تصویب اینگونه قوانین ولو با در نظر گرفتن جرایم سنگین هم نمی شود آنان را وادار به انجام کاری کرد.
روزنامه ستاره صبح
یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در روزنامه ستاره صبح نوشت: چیزی که به نام قانون حجاب و عفاف در پستوها و نه آشکارا نگاشته اند و اینک پرده از آن برداشته شده است، توهین به خرد و اندیشه و قانون است؛ حاکم شدن فکری چنین کوتاه بر ملتی چنین بزرگ دردآور است.
محمد صالح نیکبخت حقوقدان و فعال حقوق بشر نیز در همین روزنامه نوشت: حجاب مسئلهای است فرهنگی، نه ۹۰ سال قبل با زور توانستند آن را بردارند و نه بازور می توانند بانوان ایرانی را با حجاب کنند، اولا قانونی که بنام قانون عفاف و حجاب از آن یاد می شود نه در شکل و نه در محتوا مصداق قانون نمی باشد؛ زیرا قانون باید برای هدف یا اهداف مشخصی تصویب شود و شرایط زمانی و مکانی اجرای آن فراهم و موجبات مشخص تصویب قانون را برآورده کند، قانون مزبور تقریبا نصف ارگانهای اجرایی و قضایی و نهادهای فرهنگی کشور را درگیر کرده است، بدون اینکه هزینههای پیش بینی شده برای انجام اینکار در عمل این قانون همه و هیچ است. زیرا منبع هزینه های اقداماتی که طبق این قانون باید انجام شود تعیین نشده است.
اسلامی: قانون عفاف و حجاب در پستوها نگاشته شده است
نیکبخت: نمیتوان با زور بانوان را باحجاب کرد
حجت الاسلام میبدی: ساعتها وقت صرف می شود که حجاب در جامعه باشد و دکتر ظریف در دولت نباشد/انقلاب کردیم تا مسائلی مانند حجاب را قانونی کنیم؟
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این روزنامه نوشت: لایحه حجاب و قانون مبارزه با بیحجابی به شکلی که از مجلس گذشت و رئیس فعلی بنای ابلاغ آن را دارد، اگر تصویب کنندگان آن اندک آشنایی با اسلام و شرایط روزگار را داشتند، و حقوق و کرامت انسان را می دانستند؛ ما انقلاب کردیم تا مسائلی مانند حجاب را قانونی کنیم؟ یا انقلاب کردیم تا آزادی و عدالت اجتماعی را در جامعه استبداد زده محقق نماییم؟ کجاست آن عدالتی که در همه دوره ها برای مردم گفتیم؟ چه شد وعدههایی که برای شغل و مسکن و غیره دادیم؟ ساعتها وقت صرف می شود که حجاب در جامعه باشد و دکتر ظریف در دولت نباشد! عجب الله
زهیر اصفهانی نیز در روزنامه هفت صبح، با تاکید بر ضرورت اقناع سازی در موضوع حجاب یادآور شد: وقتی کارها بدون تعقل و تدبیر، با سانسور بدون مبنا و پنهان کاری پیش می رود و مردم خودی فرض نمی شوند، همراهی نمی کنند. یکی از این موارد موضوع حجاب است، بنابراین نباید برخی از مسائل از جمله حجاب در ردیف آن قضایای امنیتی قرار می گرفت، زهیر اصفهانی در رابطه با گشت ارشاد متذکر شد که گشت ارشاد به عنوان ابزاری برای ترویج حجاب مورد استفاده قرار گرفت، گشت ارشاد یک طرح من درآوردی نیست متاسفانه در مورد این طرح رسانه ها بلوا کردند درحالیکه ایده گشت ارشاد یا پلیس اخلاقی در عموم کشورها به ویژه کشورهای منطقه ما به اجرا در میآید.
اصفهانی: حجاب را نباید در ردیف مسائل امنیتی قرار داد
آیت الله سید محمد هاشمی اصفهانی مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم نیز در این همین روزنامه نوشت: قانون حجاب و عفاف صرف نظر از تأثیر و عدم تأثیر و مصلحت و عدم مصلحت آن که سخت مورد تردید است در شرایط بحرانی معاصر منطقه و کشور با هیچ یک از موازین شرعی و مراتب مقرره نهی از منکر ثابت عندالفقهاء سازگار نیست، امیدواریم اولیاء امر و زعمای کشور ولو برای حفظ مصلحت نظام و جلوگیری از کاهش اعتبار آن چاره ای بیندیشند.
اقتصادی امروز
محمد فاضلی در یادداشت روزنامه اقتصادی امروز نوشته است: اصرار بر اجرای قانون حجاب و عفاف، آگاهانه یا ناآگاهانه، اقدامی برای فرسودن و پوسانیدن ایران است. توضیح می دهم که چرا اجرای این قانون ایران را از درون فرسوده می کند.
محمد فاضلی: قانون عفاف و حجاب اقدامی برای فرسودن و پوسانیدن ایران است
نیم نگاه: امیدواریم دستگاههای نظارتی بر مطبوعات شیوه درست نقد مسایل مهمی مثل عفاف و حجاب که ار فرایض مهم جامعه اسلامی شناخته می شود را در رسانههای مکتوب به ویژه روزنامههای سراسری مورد توجه قرار دهند.
دانش آموخته علوم سیاسی، خبرنگار، تحلیلگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی