به گزارش نقطه تسلیم، ساخت سریال بامداد خمار به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی و کارگردانی نرگس آبیار از تابستان ۱۴۰۳ در استان قزوین آغاز شد که به دلیل روایت یک داستان تاریخی شاهد حضور تیم فیلمبرداری در برخی از بناهای تاریخی این استان بودیم.
با وجود تعداد زیادی از هنرمندان مطرح کشوری در استان قزوین، ساخت این سریال در سکوت خبری پیش رفت و خانم نرگس آبیار نیز هرگز حاضر به مصاحبه خبری با خبرنگاران استان قزوین نشد.
برخی سکانسهای سریال بامداد خمار به صورت اتفاقی توسط فعالان فرهنگی و رسانهای استان قزوین رویت میشد، اما در مجموع تیم روابط عمومی سریال هرگز به صورت حرفهای از روند پیشرفت فیلم به خبرنگاران محلی اطلاعاتی ندادند.
نخستین انتقاد از بامداد خمار در حسینیه امینیها
یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه ایام تعطیلات نوروز به استان قزوین سفر کرده بود، با انتشار تصاویری از نصب تعدادی بتهجقه روی دیوارهای حسینیه امینیها انتقاد کرد، وی معتقد بود که بعد از شیراز و سریال سووشون حالا نرگس آبیار در استان قزوین برای ساخت سریال بامداد خمار درحال آسیب زدن به بناهای تاریخی است:
اظهارات اداره کل اوقاف قزوین در خصوص بامداد خمار
حجت الاسلام مصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین در مصاحبهای هرگونه تخریب و آسیب به دیوارهای حسینیه امینیها توسط عوامل فیلمسازی سریال «بامداد خمار» را تکذیب کرد.
وی تشریح کرد: روی دیوارهای حسینیه امینی ها از قبل ترمههایی برای زینت نصب شده و وجود آنها ارتباطی به ساخت فیلم ندارند؛ ضمن اینکه در صورت وارد کردن آسیب به حسینیه امینیها توسط عوامل ساخت فیلم و تایید کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه از راه قانونی با تخریب کنندگان برخورد خواهد شد.
انتقاد دیگر از بامداد خمار برای تخریب مسجد جامع
کاربر دیگری در شبکه اجتماعی ایکس به سیاه شدن دیوارهای مسجد جامع توسط تیم فیلمبرداری سریال بامداد خمار انتقاد کرد:
توضیحات میراث فرهنگی قزوین در خصوص حواشی بامداد خمار در مسجد جامع
احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی قزوین پس از انتشار تصاویر و خبر منتشر شده در خصوص پاشیدهشدن رنگ تیره بر بخشی از دیوارهای آجری یکی از شبستانهای شمال شرقی مسجد جامع عتیق در هنگام ایجاد لوکیشن تولید و ضبط سریال بامداد خمار در مصاحبه خبری اظهار کرد: در خصوص تصاویر منتشر شده یکی از شبستانهای مسجد و رنگ تیرهای که روی آجرهای این بخش از بنا مشاهده میشود، لازم به توضیح است که این رنگ تیره نوعی «دوده سیاه پاک شونده» بوده و آسیبی به بنا وارد نمیسازد.
وی تصریح کرد: نورانی با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه اقدام مغایر با قوانین و ضوابط حفاظت و نگهداری از اثر تاریخی و عدم رعایت پروتکلهای ابلاغی، تذکرها و اخطارهای لازم ابلاغ میشود، ادامه داد: به دلیل ضبط فصل جدید سریال در لوکیشن فعلی در بنای مذکور و ادامه تصویربرداری سریال در این بخش از لوکیشن فیلم، پاکسازی آن به تعویق افتاد که به دلیل نگرانی فعالان حوزه میراث فرهنگی و اصحاب رسانه و بنا به درخواست ادارهکل استان پاکسازی سریعتر دوده استفاده شده از سوی عوامل سریال با نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی صورت گرفته که در تصاویر کاملا مشهود است.
پاسخ روابط عمومی سریال بامداد خمار
اطلاعاتی در قالب بیانیه روابط عمومی سریال بامداد خمار در رسانهها منتشر شده که به این شرح است:
«از نخستین روز شروع تولید پروژه «بامداد خمار» تمامی امور با صدور مجوزهای لازم از تمامی مراجع قانونی اجرایی شده و عملکردهای مربوطه طبق نظر کارشناسان رسمی و دغدغهمند پیش رفته است و با این حال تا جایی که امکان پذیر بوده از دیوارهای کاذب و پرتابل در این پروژه استفاده شده است.
تمامی لوکیشنها با صورت جلسهای مشخص (همراه با ثبت تصویری و ویدیویی) تحویل گرفته و تحویل داده میشود و مستندات کافی برای تمامی امور در دسترس است. روابط عمومی سریال «بامداد خمار»، قویا شایعات منتشر شده را تکذیب میکند و با انتشار اسناد، حق خود را مبنی بر پیگیری قانونی از منتشر کننده این اکاذیب محفوظ میدارد و اقدام قانونی خواهد کرد.»
در همین رابطه نامههای اداری با امضای علیرضا خزائلی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز منتشر شده که به فیلمبرداری در محوطه مسجد جامع به مدت هشت ماه را نشان میدهد:
نیم نگاه: به نظر میرسد اگر عوامل روابط عمومی سریال بامداد خمار از ابتدا با خبرنگاران محلی استان قزوین ارتباط میگرفتند و به نحو مطلوب روند پیشرفت سریال را اطلاع رسانی میکردند، هرگز چنین حواشی انتقاداتی رخ نمیداد که امیدواریم در ادامه مورد توجه تیم رسانهای سریال بامداد خمار قرار گیرد.
تصویر خبر: بخشی از سکانس بامداد خمار در سرای سعدالسلطنه، عکس از خدیجه چگینی
دانش آموخته علوم سیاسی، خبرنگار، تحلیلگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی