• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 0
6
در گفت و گو با نقطه تسلیم مطرح شد:

ملاصدرا قزوین در صدر آسیب‌های اجتماعی

  • کد خبر : 687
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۴۱
ملاصدرا قزوین در صدر آسیب‌های اجتماعی
محله ملاصدرا در شمال شهر قزوین با انواع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل سگ گردانی، آلودگی صوتی، تعدد کافه‌ها و فروش مواد مخدر روبرو شده و صدای اعتراض ساکنان را درآورده است.

به گزارش نقطه تسلیم، ملاصدرا یکی از محلات شمالی شهر قزوین محسوب می‌شود که در این چند سال گذشته با انواع آسیب‎‌های اجتماعی مواجه شده است.

تهاجم فرهنگی، غربزدگی، سگ گردانی در پیاده رو و بوستان‌ها، کمرنگ بودن عفاف و حجاب در معابر، مصرف گل و گراس در بین جوانان و همچنین دور زدن‌های مکرر و بی مورد خودروها و موتورسیکلت‌ها در ساعت‌های مختلف شبانه روز که با آلودگی صوتی همراه است، از عمده مسائلی است که در این محلات به صراحت به چشم می‌خورد.

چند تن از اقشار تحصیل کرده و فرهیخته دانشگاهی ساکن در این محلات مدت‌ها پیش به یکی از گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین گفته بود که آینده برخی از جوانان با مخاطرات جدی مواجه شده و لازم است که دلسوزان و افراد دغدغه مند به آسیب‌های این محله ورود کنند.

به بهانه بررسی جزییات بیشتر مسائل و مشکلات محله ملاصدرا، به سراغ یکی از مطالبه گران و دغدغه مندان حوزه فرهنگی و اجتماعی رفتیم تا از او در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

حجت الاسلام عبدالحمید نعمتی، امام جماعت مسجد جواد الائمه در ملاصدرا و کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی حوزه علمیه استان قزوین در ادامه به سوالات نقطه تسلیم پاسخ می‌دهد:

نقطه تسلیم. لطفا در ابتدا بفرمایید بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه ملاصدرا چگونه است و معمولا افراد ساکن در این منطقه متعلق به کدام یک از اقشار هستند؟

بافت فرهنگی غالب در منطقه ملاصدرا از نوع غربگرا و غربزده بوده و سبک زندگی اروپایی در این محله بسیار مشهود است؛ از نظر اجتماعی تفرق از خانواده و گرایش به تبرج با گروه همسالان بسیار به چشم می‌خورد، تا جایی که در کنار هم بودن اما نه برای هم بودن بیشتر با اهداف پوچ خوشگذرانی‌های لحظه‌ای را می‌توان در بین برخی خانواده‌ها مشاهده کرد.

تفاخر و تابوشکنی بدون داشتن ایدئولوژی مشخص و فقدان آینده روشن در میان برخی از اقشار اجتماعی را شاهد هستیم، البته به نظر می‌رسد این جماعت از نوع مهاجران روزانه به منطقه باشند و تمام ساکنان حقیقی را شامل نمی‌شود.

در حوزه اقتصادی ما با چند گروه جمعیتی در ملاصدرا روبرو هستیم، ابتدا متمولین که دنبال خوشگدرانی هستند، سپس گروه فرصت طلب که دنبال شکار پولدارها هستند، گروه سوم که با سرمایه‌های بادآورده دنبال نمایش ثروت هستند و گروه چهارمی که از طبقات متوسط رو به بالا بوده و در سه گروه نخست جای نمی‌گیرند.

نقطه تسلیم. مهم ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ملاصدرا کدام است؟ همچنین عوامل دخیل در پیدایش این آسیب‌ها را چه می‌دانید؟

توجه نکردن خانواده به فرزندان، اشتغال مفرط پدر و مادر و تک فرزندی، توجه و دادن اختیارات و امکانات مازاد به فرزندان، برقرار نبودن توازن در خدمات اجتماعی در ملاصدرا به طوری که تمرکز اکثر کافه‌های شهر در این نقطه قرار خود و عامل هم افزایی انواع آسیب‌ها شده است.

از طرفی ما با یک فقدان نظارت کارآمد و بازدارنده در مقابله با مفاسد موجود روبرو هستیم، گرچه پلیس حضور دارد، اما کارایی لازم برای مقابله را نداشته و وجود افراد با نفوذ در این منطقه کار را برای بازدارندگی در مواجهه با آسیب‌ها دشوار ساخته است.

تمرکز اکثر کافه‌های شهر در ملاصدرا خود عامل هم افزایی انواع آسیب‌ها شده است.

همچنین قشری از اصناف به دلیل کسب منافع با وضع موجود همراهی کرده و جریان موجود را تقویت می‌کنند.

نقطه تسلیم. از نظر رعایت عفاف و حجاب، سگ گردانی، آلودگی صوتی خودروها و مزاحمت جوانان و حتی معتادان وضعیت این منطقه چگونه است؟

داشتن عفاف و حجاب و صحبت از آن در میان اکثر مردم این منطقه مایه تعجب است، سگ گردانی نیز بسیار عادی است و حتی وجود دامپزشکی در این محله باعث شده که اکثر مردم برای درمان سگ به ملاصدرا مراجعه کنند.

من واقعا نمی‌دانم آیا طبق قانون و بهداشت اصلا می توان چنین مجوزی داد که سگ بیمار در وسط شهر درمانگاه دامپزشکی داشته باشد؟ اما این مسئله باعث شده تا در کنار نبود قانون و حتی اجرا نشدن صحیح مقررات، ما شاهد نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ باشیم و آن‌ها را در واحدهای صنفی خواروبار مشاهده کنیم، موضوعی که مخاطرات جدی برای سلامت جسم و روان دارد و آسیب اجتماعی و روانی برای کودکان و افراد مسن ایجاد می‌کند.

شاهد نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ هستیم و آن‌ها را در واحدهای صنفی خواروبار مشاهده می‌کنیم.

آلودگی صوتی نیز جزو تفریحات جوانان منطقه به حساب می‌آید، به خصوص از ساعت ۲۳ به بعد که در این مورد ساکنان نیز بسیار معترض هستند.

اخیرا چند مورد خفت گیری و سرقت از منزل نیز گزارش شده بود که با وجود دوربین و حضور فرد در خانه سارقان با جسارت به دنبال تخریب درب و ورود به منزل بودند.

برخی از مغازه‌ها نیز در پوشش کاسبی به فروش مواد مخدر نیز مبادرت می‌کنند که البته جنس اعتیاد با مناطق پایین شهر متفاوت بوده و خوشبختانه در این محله معتاد متجاهر وجود ندارد.

نقطه تسلیم. راهکار شما برای رفع این معضلات چیست؟

برنامه ریزی برای خانواده‌ها باید در اولویت قرار گیرد، همچنین با استفاده از ظرفیت مدارس موجود در سطح منطقه، باید به قانون مند کردن حریم عمومی و الزام به اجرای آن در ملاصدرا اقدام کرد.

از طرفی تعادل در دادن مجوزهای تجاری و خدمات عمومی باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد، بنده شخصا از حضور پر رنگ پلیس در محله تشکر می‌کنم، به ویژه از سردار علی ابراهیمی فرمانده انتظامی استان قزوین و رییس کلانتری که با جدیت برای کاهش جرایم وقت می‌گذارند.

اما لازم است که پلیس محله یا نگهبان با نظارت درست از طرف ارگان‌های مربوطه تعریف شود تا در برخورد با کاهش آسیب‌های موجود اثرگذاری قابل توجهی را شاهد باشیم.

نقطه تسلیم. کلام آخر شما با مخاطبان

لازم است که برخورد جدی با خاطیان صورت پذیرد و جریمه پلیس اماکن نیز بازدارنده باشد، به هرحال وجود افراد با نفوذ در این محلات باعث شده تا آنچنان که شایسته است، برخورد جدی را از سوی نهادهای قانونی شاهد نباشیم.

بیشترین معضل موجود این محله، توزیع نامتوازن کافی شاپ‌ها است که نسبت به کل شهر برجسته بوده و باعث شده تا پای بزه‌های متعددی را به این منطقه باز کند.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=687

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.