• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 0
3
گزارش تحلیلی از نقطه تسلیم؛

تداوم حضور زنان قزوین در مجلس دوازدهم

  • کد خبر : 91
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
تداوم حضور زنان قزوین در مجلس دوازدهم
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ به پایان رسید و فاطمه محمدبیگی از بین چهار کرسی استان قزوین در خانه ملت توانست به عنوان تنها نماینده زن این استان از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز به مجلس راه یابد.

به گزارش نقطه تسلیم، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه سال جاری با مشارکت ۴۰ درصدی و با کسب آرای ۳۶۰ هزار نفر به پایان رسید، با انتخابات یک نماینده زن از بین چهار نماینده این استان، خوشبختانه جامعه زنان استان قزوین برای سه دوره متوالی در مجلس شورای اسلامی یک نماینده زن دارند که این موضوع می تواند در راستای پیشرفت و توسعه زن ایرانی و مسلمان و در چهارچوب الگوی سوم که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، موثر باشد.

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی برای دومین مرتبه توانست با کسب ۵۲ هزار و ۷۵۴ رای از همین حوزه انتخابیه به مجلس دوازدهم راه یابد؛ وی در مجلس یازدهم نیز به نمایندگی از جامعه زنان در مجلس حضور داشت.

قبل از مجلس یازدهم، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس دهم شورای اسلامی به عنوان نخستین زن استان قزوین بود که به مجلس ورود کرده بود.

آشنایی با فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم شورای اسلامی

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم، متولد سال ۱۳۶۰ در قزوین است که تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رسانده و مدارک و علوم بالایی در زمینه طب سنتی دارد، همسر او محمد افشار مدیرکل اسبق پدافند غیرعامل استان قزوین از مدیرات موفق کشوری در حوزه جنگ نرم و مقابله با تهدیدات زیستی به شمار می‌رود.

محمدبیگی در سال ۷۹ مدتی را نیز به تحصیل علوم حوزوی پرداخته است؛ این پژوهشگر و مدرس دانشگاه سوابقی از جمله دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در سال ۹۵، عضویت در کمیته اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، عضویت در جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی و نمایندگی مردم قزوین، آبیک و البرز در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

محمدبیگی همچنین عنوان برگزیده ۱۰ زن برتر حکمران کشور در سال ۱۴۰۲ و منتخب ۴۰ زن نخبه برگزیده کشوری در سال ۹۸ را نیز از آن خود کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از بنیان گذاران طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به شمار می رود که برای تحقق و اجرایی شدن بند به بند آن در جامعه همواره زحمات و مشقت‌های فراوانی به دوش کشید تا جایگاه زن در خانواده را مطابق با الگوی سوم زن به منصه ظهور برساند.

فراز و فرودهای حضور زنان در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی

۲۳۱ نامزد انتخاباتی در استان قزوین برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که از این میان ۳۱ نامزد از جامعه زنان بود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان قزوین برای حضور زنان با فراز و فرودهای متعددی همراه بود، از همان ابتدا که پیش ثبت نام داوطلبان صورت گرفت، ۷۲۳ نفر در سامانه وزارت کشور ثبت نام کردند که از این میان ۱۲۵ داوطلب معادل ۱۷ درصد ثبت نام شده ها در جامعه زنان بود.

پس از بررسی هیات‌های اجرایی، نظارت و در نهایت شورای نگهبان، ۲۳۱ نامزد تایید صلاحیت شدند که از این میان ۳۱ نفر زن بودند؛ مقایسه آمارهای پیش ثبت نام و تایید صلاحیت نهایی نشان می‌دهد که جامعه زنان نامزد مجلس با پنج درصد کاهش به ۱۳ درصد رسیده است.

حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز با ۲۴ نامزد، حوزه انتخابیه بویین زهرا و اوج با چهار نامزد و حوزه انتخابیه تاکستان با سه نامزد زن وارد عرصه انتخابات شدند.

نامزدهای تاید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز شامل خدیجه گلابگیر خادمی، مهدیه پیروزی، مهری ملکی، ملیحه محمدی، فاطمه محمدبیگی، منظمه کاظمی ورکی، الهام فریدوند نعمت آباد، زهرا  طلایی حاتم، مریم طاهرپور، راضیه صدری خانلو، طاهره شاکران، زهرا شاقلانی پور، افسانه سبزیکارها، مهناز رضایی، صدیقه ربیعی، عذرا درخشان، فاطمه خمسه، فریبا بهرامی ایوانکی، نفیسه بروجردی، مرضیه بختیاری، فاطمه اکبری، زهرا افلاطونی، فرشته ابراهیمی و زهرا آقاجانی بیگی است.

در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج نیز فاطمه قدیانلو،‌ طاهره سلیمانخانی، فاطمه رمضانی و منظر احمدی از نامزدهای تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات مجلس بودند.

در نهایت المیرا محمدخانلو، زهراسادات حسینی پور و مرضیه آذربایجانی از جمله نامزدهای تایید صلاحیت شده در شهرستان تاکستان به شمار می‌روند.

انصراف نامزدهای زن قزوین 

بررسی‌های میدانی نشان داد که سه تن از نامزدهای انتخاباتی استان قزوین از از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند که در این میان نام صدیقه ربیعی، مدیرکل اسبق امور زنان و خانواده استانداری بیش از همه پررنگ بود.

نیم نگاه: آنچه برای زنان این استان بیش از پیش اهمیت دارد، ارتقای جایگاه زنان در جامعه و استفاده از ظرفیت علمی، فرهنگی، اقتصادی و خلاصه نخبگان این جمعیت است که باید مورد توجه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد؛ انتظار می‌رود با همکاری اداره کل امور زنان و خانواده استانداری قزوین نظام مسائل مرتبط با حوزه زنان احصاء و برای پیگیری مطالبات در دستور کار مجلس دوازدهم باشد.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=91

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.