به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، هدایت فیلی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین ضمن تمجید از خبرنگاران و گرامیداشت شهدای رسانه اظهار کرد: در ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش پست در زمان داریوش اول اختراع و به جهانیان معرفی شد، داریوش راه شاهی را از پارسه تا سار تاسیس کرد و در فواصل ۴۰ کیلومتری چاپارخانهها راهاندازی کرد و سرعت انتقال پیام را ارتقا بخشید، پس از آن رومیها از ما اقباس کردند و اکنون که ارسال پیام در کسری از ثانیه صورت میگیرد، ریشه آن در زمان کورش بزرگ است.
وی اضافه کرد: در استان قزوین ۳۰۷ نقطه دسترسی مردم به خدمات پستی داریم و ارتباط ما با مردم به شکل مویرگی است که این کار با ۵۱۰ همکار و ۳۰ نمایندگی صورت میگیرد.
این مقام مسوول تصریح کرد: روزانه نزدیک به ۱۴ هزار مرسوله وارده و ۱۰ هزار مرسوله صادره داریم که ماهانه ۷۵۰ هزار و سالانه ۹ میلیون خدمت به شهروندان ارائه میگردد.
فیلی در خصوص وضعیت پست استان قزوین گفت: بر اساس آمارها در سال گذشته رتبه ۲۰ کشوری را داشتیم که امسال با تلاش همکاران به رتبه ۹ کشوری دست یافتیم که سطح رضایتمندی ۱۱ پله رشد داشته است.
مدیرکل پست قزوین تاکید کرد: هر پستچی در روز ۱۵۰ مرسوله ارسال میکند و این کار از ۱۵۰ تردد غیر ضرور جلوگیری کرده که موجب میشود از ترافیک، تردد، آلودگی کاسته و در وقت و هزینهها مردم صرفه جویی شود.
این مسوول یادآور شد: برنامه داریم ۱۵ خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل استان اضافه کنیم چ در حال حاضر ۱۶ وانت داریم که با بخش خصوصی بیش از ۳۰ وانت و ۲۵ کامیون را شامل میشود
فیلی بیان کرد: هم اکنون ۱۸ خط مبادلهای درون استانی و برون استان داریم و سه خط مبادلهای مستقیم با استانهای تهران، تبریز و همدان برقرار است.
وی همچنین اظهار کرد: ماموریت جدید شبکه پستی با گذشته متفاوت است، امروزه شبکه پستی شریان نامرئی ارتباطات در سطح دنیاست و اگر پست تعطیل شود اختلال بزرگی در کشور ایجاد میشود، به عبارتی پست ستون فقرات اقتصاد دیجیتال بوده و به گردش بازار سرمایه و کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خانگی کمک میکند.
این مدیرکل افزود: شرکت پست توانسته بین تولید کننده و مصرف کننده ارتباط مستقیمی از طریق بازار برقرار کند و دست دلالان را از این بازارها قطع کند.
فیلی خاطرنشان کرد: خدمات پست سه بعدی است و فعالیت ما در سه وجه فیزیکی، الکترونیکی و مالی است، پروژه نشانی مکان محور (GNAF) استان در سطح شهرها ۸۵ درصد و در سطح روستا به سطح ۶۴ درصد رسیده است، تا جایی که از مجموع ۲۸ شهر استان ۱۷ شهر در این خصوص اقدام شده و برای ۱۱ شهر اقدام کامل صورت نگرفته که نیازمند تامین اعتبار است.
فیلی، در خصوص جی نف تشریح کرد: همانگونه که هر فرد دارای کد ملی است این پروژه هم به دنبال آن است که هر نقطه مکانی از استان نیز دارای یک هویت منحصر به فرد شود، سایر نهادها همچون شهرداری، اداره آب، برق و سایر سازمانها هم اطلاعات خود را به این اطلاعات مکانی لینک میکنند و یک بانک اطلاعاتی جامع شکل میگیرد که خوراک خوبی برای تصمیمگیری مدیران خواهد بود، به عنوان مثال بر اساس این پروژه مشخص میشود که در یک محدوده جغرافیایی تعداد سالمندان زیاد است و حاکمیت بر این اساس خدمات خود را در آن منطقه برای سالمندان افزایش خواهد داد، حتی قیمت املاک را میتوان بر این اساس برآورد و مشخص کرد.
این مسوول یادآور شد: ما در ادارهکل پست در هر جایی که نیاز باشد میتوانیم بنا به نیازهای مشتریان، خدمت پستی ایجاد کنیم و در این زمینه محدودیتی نداریم، ضمن اینکه اخیرا بر اساس دستور ریاست جمهوری، پست عشایری در هفت استان که بیشترین جمعیت عشایری را دارد آغاز شده و در استان قزوین نیز در مرحله دوم اجرایی است.
مدیرکل پست قزوین تاکید کرد: در موضوع هوشمندسازی پست نیز برنامه داریم تا سورتینگ و بخش تجزیه و مبادلات به شکل رباتیک کار کند و با توجه به بازنشستگی ۱۵ نفر از همکاران استان، رباتها در این بخش جایگزین این همکاران خواهد شد.
در پایان این نشست مدیر کل پست در پاسخ به سوال خبرنگار نقطه تسلیم در خصوص فرایند احراز کد پستی که با نارضایتی شهروندان روبرو است گفت: اگر هر یک از همکاران در این خصوص کوتاهی کرده است، من عذرخواهی میکنم و شهروندان میتوانند این گونه موارد را با سامانه ۱۹۳ درمیان بگذارند و از همین طریق پیگیری کنند تا نتیجه این گزارشات در ارزیابی سنجش سه سطحی همکاران ادارهکل پست لحاظ خواهد شد، حتی پیامد آنها اعم از رضایت و نارضایتیهای شهروندان از خدمات پستی و همکاران پست در نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان نیز موثر خواهد بود.
پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار





