• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 77اخبار امروز : 0
6
نقطه تسلیم در گزارشی تحلیلی بررسی کرد:

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، راه رسیدن به قله

  • کد خبر : 196
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، راه رسیدن به قله
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور گرایش‌های مختلف سیاسی باید به انتخاب فردی اصلح در راستای رسیدن به قله‌های موفقیت منجر شود.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی نقطه تسلیم، پس از حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور آیت الله سید ابراهیم رییسی و شهادت ایشان و چند تن از همراهان، انگاشته شد کشور در بحران عظیم گرفتار شده است، اما چند ساعتی از خبر این حادثه و پیش از خبر شهادت شهدای خدمت، رهبر انقلاب در بخشی از یک سخنرانی فرمودند خللی در کار کشور پیش نخواهد آمد و کارها با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

 رهبری در متن حکم انتصاب معاون اول رئیس جمهور به سرپرستی دولت به برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی اشاره کردند و مقدمات امور برای برگزاری پیش از موعد انتخابات توسط دولت صورت گرفت.

پس از بررسی با توجه به مهلت قانونی برای برگزاری انتخابات زودهنگام، مقرر شد انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه هشتم تیرماه برگزار گردد.

نام ‌نویسی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دلیل شهادت سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس ‌جمهور ایران از دهم تا چهاردهم خرداد ۱۴۰۳ در وزارت کشور انجام شد که در کل ۲۸۷ نفر در این مدت ثبت‌نام کردند؛ از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند و پس از بررسی های شورای نگهبان ۶ نفر حائز صلاحیت شناخته شدند.

 این افراد شامل فهرست زیر هستند:

  • سعید جلیلی (اصولگرا)
  • مسعود پزشکیان (اصلاح طلب)
  • علیرضا زاکانی (اصولگرا)
  • محمدباقر قالیباف (اصولگرا)
  • مصطفی پورمحمدی (اصولگرا)
  • سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی (اصولگرا)

بنا به اعلام «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجموع ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای بودند که از این تعداد، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر، آرای خود را به صندوق‌ها انداختند که معادل ۴۸.۸ درصد مشارکت واجدین شرایط در انتخابات است.

کارشناسان نرخ مشارکت در انتخابات سال جاری را بیش از ۶۰ درصد پیش بینی می‌کنند؛ تجربه ثابت کرده دولتی که با مشارکت بالا انتخاب می‌شود، قدرت بیشتری در اجرای امور دارد.

این افزایش مشارکت می‌تواند دولت چهاردهم را در اجرای برنامه‌های پیشرفت کشور یاری رساند، از طرفی مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری جایگاه و قوام دولت جمهوری اسلامی را در مناسبات بین المللی بالا می‌برد و اکنون که در مسیر نزدیک شدن به قله هستیم، این مهم می‌تواند تضمینی برای سرعت و کیفیت در رسیدن به نقطه‌ای باشد که رهبری بر آن تاکید دارد.

فضای انتخابات ریاست جمهوری در استان قزوین

از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی در قزوین نامزدهای مختلف با شور و شوق فراوان ستادهای انتخاباتی خود را با حضور شخصیتهای کشوری راه اندازی کردند.

در این بین فعالیت‌های ستادهای قالیباف پزشکیان و جلیلی بیشتر دیده می‌شود؛ این ستادهای با بکارگیری افراد شناخته شده استان به برگزاری میتینگهای انتخاباتی پرداختند و شهرهای استان پر از شور و شعف و امید شده است.

طرفداران نامزدها به بحث و تحلیل نامزدهای مورد نظر خود می‌پردازند و فضای مجازی نیز که امروزه بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها را شامل می‌شود، متاثر از این فضا است و در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی شاهد انتشار تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها هستیم.

ستادهای انتخاباتی با عناوین مختلف مردمی، بانوان، نخبگان، جوانان و هر نوع دسته بندی دیگر یک عده افراد طرفدار آن نامزد را دور یکدیگر جمع کرده است.

آنچه در این انتخابات بیشتر مورد توجه است، حضور افرادی است که در انتخابات گذشته به دلایلی کمرنگ تر بودند و اکنون احساس تکلیف می‌کنند تا این انتخابات را پررنگ تر کرده و مشارکت شهروندان را افزایش دهند.

نکته دیگر فعالیت ضعیف سه نامزد دیگر (قاضی زاده هاشمی، زاکانی و پورمحمدی) است که به نظر می‌رسد با توجه به اقبال کمتری که آنها از جانب مردم دارند تبلیغات وسعی انجام نمی‌دهند و پیش بینی می‌شود به نفع سایر نامزدها کناره گیری کنند.

تجربه انتخابات گذشته نشان داده که هرگاه اصلاح طلبان با مشارکت بالایی در انتخابات شرکت کرده‌اند، نامزد مورد نظر آنها رای آورده و بررسی فضای استان نشان می‌دهد که حضور حجت الاسلام قدرت الله علیخانی نماینده ادوار مردم قزوین در مجلس در افزایش مشارکت اصلاح طلبان بی تاثیر نباشد.

از طرفی با توجه به اینکه قالیباف و جلیلی از بین سایرین اقبال بیشتری در جبهه انقلاب دارند باید تا زمان انتخابات به یک اجماع برسند و یکی به نفع دیگری کنار بکشد، بررسی سبقه انتخات نیز نشان می‌دهد هرگاه اصولگرایان با هم اجماع کرده و با یکدیگر متحد شده‌اند، نتیجه انتخابات به نفع آن‌ها بوده است.

درنگ:

پس از شهادت شهید رجایی در حادثه تروریستی در ابتدای انقلاب این اولین انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری است و نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به قانون اساسی و ساختار حکومتی آنقدر به قوام رسیده که حتی این اتفاق سوگوار نمی‌تواند در مسیر پیشرفت کشور خللی ایجاد کند.

همانگونه که رهر معظم انقلاب فرمودند این کشور به مسیر خود ادامه خواهد داد، اما مهم ترین نکته که باید به آن توجه کرد، نتیجه انتخابات هر چه که باشد و رئیس جمهور از هر جناحی که انتخاب شود، این نتیجه رای و نظر مردم است و او رئیس جمهور همه مردم ایران خواهد بود؛ از همه مهمتر اینکه مشارکت بالای مردم در این انتخابات می‌تواند نقشه‌های شوم دشمنان کشور را بر هم چیده و معبری برای رسیدن به قله ایجاد کند.

قله ای که به زعم رهبری برای رسیدن به آن راه دشواری داریم و این حوادث برای رسیدن به قله طبیعی است و اکنون باید با دقت به فردی که اصلح تر است رای داد تا کشور بتواند به موفقیت های بیشتری در عرصه داخلی و بین الملل دست یافته و کاستی‌های قبل را جبران کند.

لینک کوتاه : https://noghtetaslim.ir/?p=196

نظر شما

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.