به گزارش نقطه تسلیم، محمدمهدی اعلایی استاندار سابق قزوین در یک توییت نوشت: «رسول اعظم (ص): بدیها در یک خانه جمع شده اند و کلید آن خانه شرابخواری است، تعجب آور است در صفحات مجازی متعدد، افرادی با نام و نشان معلوم اقدام به ترویج شرابخواری، آموزش شراب سازی و فروش ملزومات آن میکنند، وزارت کشور و نیروی انتظامی باید عنایت بیشتری به این مسئله داشته باشند.»
دغدغه اعلایی استاندار قزوین در دولت سیزدهم در خصوص منع مصرف مشروبات الکلی صرفا مربوط به این توییت نمیشود، او قبلا نیز بارها در نشستهاتی مختلف استان قزوین که با حضور امام جمعه قزوین همراه بود، به مصرف بالای مشروبات الکی در قزوین اشاره کرده بود، اما به دلیل رسانهای نشدن این موضوع اقدامات صورت گرفته مسکوت ماند.
یکی از کارهایی که در دولت سیزدهم و در استان قزوین به صورت طرحی پایلوت اجرایی شد، تشکیل قرارگاه مبارزه با مصرف مشروبات الکلی بود که هیچگاه نتایج آن به سمع و نظر مردم نرسید.
حکم مصرف شراب یا مشروبات الکلی در اسلام
در دین مبین اسلام شرابخواری یا میگساری نوشیدن هر مایع مست کننده را گویند، در قرآن و حدیث، این عمل از گناهان کبیره شمرده شده است، در فقه اسلامی، شرابخواری از محرمات بوده و مجازات شرابخوار، ۸۰ ضربه شلاق تعیین شده است، ضمن اینکه برای تحریم شرابخواری در روایات، دلیلهای متعدد جسمی، روحی، مادی و معنوی نیز ذکر میشود.
رسول خدا (ص) در ارتباط با شراب ۱۰ نفر را لعن کرد: «کسی که درخت خرما یا انگور را برای تولید شراب میکارد؛ آن که باغبانی آنها را میکند (با اینکه میداند برای چه کاشته شدهاند)، آن که عصاره انگور یا خرما را برای تهیه شراب میگیرد، آن که شراب مینوشد، آن که ساقی میشود، آن که بار شراب حمل میکند، آن که تجارت شراب میکند، آن که شراب میفروشد، آن که میخرد و در نهایت آن از پول شراب ارتزاق میکند.»
امام صادق (ع) فرمود: «خمر و شراب از ازل حرام بود و همه پیامبران در شریعت شان به هنگام کامل شدن، حرمت شراب هم بود.» به عبارت دیگر خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر آنکه شراب را در شریعت او حرام نمود.
مشروبات الکلی در قانون
بررسی ها نشان میدهد بر اساس ماده ۷۰۱ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، هر کس متجاهراً و به نحو علنی در اماکن و معابر و مجامع عمومی مشروبات الکلی استعمال کند، نه تنها به مجازات شرعی محکوم میشود، بلکه بر اساس قانون به حبس از ۲ تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.
همچنین در ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی تعزیرات آمده که هر کس مشروبات الکلی را بسازد، بخرد، بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل و نگهداری کند و همچنین در اختیار دیگری قرار دهد به ۶ ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ۱۰ برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم میشود.
با استناد به ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق، تدخین آن هر مقدار که باشد، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، حتی اگر به صورت خالص یا به صورت مخلوط باشد، باعث مجازات فرد مصرف کننده میشود، برای این ماده تبصرهای آمده که بر اساس آن خوردن فقاع که همان آب جو مسکر است، موجب حد میشود هر چند مستی نیاورد.
بر اساس ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی حد مصرف مسکر ۸۰ ضربه شلاق است، همچنین در ماده ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی غیر مسلمان اگر وانمود و تظاهر کند موارد مست کننده خورده است به مجازات محکوم میشود، این ماده نیز تبصرهای دارد که بر اساس آن اگر مصرف مسکر توسط غیر مسلمان علنی نباشد، اما اگر فردی که نوشیده است، به صورت مست در پیش چشم مردم و انظار عمومی پیدا شود در این صورت به مجازات این جرم محکوم خواهد شد.
همانگونه که در شارع مقدس اسلام آمده و نیز قوانین کشور مبتنی بر آن است، شرابخواری و اقدامات تهیه آن از ابتدا تا مصرف کننده نهایی جرم تلقی میشود، اما موضوع مهمتر از آن چیزی است که در قانون آمده و محمدمهدی اعلایی به آن اشاره کرده است: ترویج شراب خواری
توجه نکردن به فضای مجازی توسط مسوولان و نهادهای نظارتی موجب شده برخی افراد آزادانه و بدون توجه به جرم انگاری آن این عمل حرام و مجرمانه را ترویج کنند که به نوعی فرهنگ سازی و عادی انگاری آن تلقی میشود.
یکی از بازیگران معروف ایرانی چند سال گذشته در یک ویدیو به ترویج علنی شرابخواری به بهانه تحریم روسیه پرداخته است.
در این فیلم که در آپارات موجود است او با در دست داشتن یک شیشه ودکای روسی میگوید: “میگن من ودکا میخورم، کی دیده، من اصلا ودکا دوست ندارم” و بعد شیشه را پرتاب میکند و شیشه میشکند.
به تازگی یک مجموعه تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی با نام تاسیان در حال پخش است، این سریال با نشان دادن شراب خواری به این موضوع دامن زده است، بنا بر اعلام ساترا، این سریان حاوی تخلفاتی از جمله «بیحجابی، ترویج دخانیات، رقص مختلط و ترویج شراب خواری» بوده است.
همچنین در شبکه ضد انقلاب من و تو که برای ایرانیان پخش میشد، به راحتی عقاید مردم را به سخره میگرفتند و از این شبکه شراب و شرابخواری ترویج میشد.
درنگ: تحریم شراب توسط دین اسلام، قوانین حاکم بر کشور، آیات قرآن و روایات معصومین نشان دهنده آثار مخرب شراب بر بدن انسان و تبعات جبران ناپذیر آن است، حتی تحقیقات پزشکی نیز به دلایل علمی انسان را از خوردن آن منع کرده است، ولی متاسفانه در فضای مجازی کشور که نظارت مطلوبی بر آن نیست روز به روز شاهد پدیدههای جدیدی در خصوص ترویج شرابخواری و تهیه آن و نیز حتی فروش مجازی آن هستیم.
از طرفی با وجود اثرات مخرب آن، برخی با شبکههای معاند همسو شده و برای به انحراف کشاندن نسل جوان که آینده ساز این کشور هستند شرابخواری را ترویج کرده و بدون ترس و با آزادی به کار خود ادامه میدهند.
وقتی تبلیغات شبکه بهایی من و تو، سریال خانگی تاسیان و نیز فعالان مروج شراب را در فضای مجازی کنار هم بگذاریم، خواهیم دید که مساله استحاله فرهنگی بسیار جدی است و دشمنان اسلام مترصد هستند تا نسل پاک این کشور را به شراب و نجاسات آلوده سازند و نگذارند جوانانی که در دنیا در علم و فناوری و پیشرفت سرآمد هستند، سرشان به شراب گرم باشد و مسیر پیشرفت را طی نکنند.
پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار