به گزارش خبرنگار نقطه تسلیم، سامانه فوریتهای اداری یا فواد با شماره تماس ۱۲۸ از اردیبهشت ماه سال جاری در استان قزوین به طور آزمایشی آغاز به کار کرد و از ابتدای مرداد نیز در استانهای البرز و خراسان رضوی پیادهسازی خواهد شد؛ بر اساس گزارش مدیر سامانه فواد، تاکنون یک مدیر در استان قزوین برکنار و بیش از ۲۰ نفر مورد تشویق قرار گرفتهاند.
بر اساس گفتههای کامل داودی رییس این سامانه، هدف از اجرای این طرح ارزیابی شکلی و کیفیت ارایه خدمت است به طوری که ارزیابیها بر اساس هفت شاخص تدوین شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
موارد قابل رسیدگی توسط فوریتهای اداری شامل اختلالات و نواقص در اطلاع رسانی قوانین، مقررات، مراحل و فرآیندهای ارایه خدمت، اطلاع رسانی به موقع و شفاف، تجهیزات، سامانههای اداری یا ابزارهای ارتباطی، شرایط حاکی از احترام، عدالت و رعایت کرامت انسانی، زمان قانونی شروع و پایان ارایه خدمت (تاخیر در شروع یا تعجیل در پایان ارایه خدمت)، استمرار ارایه خدمت به دلیل موکول کردن آن به زمانها و روزهای آتی بدون توجیه قانونی و استمرار ارایه خدمت به دلیل عدم حضور کارمند یا مدیر مربوطه یا عدم پیش بینی نیروی جایگزین است.
با توجه به اینکه این سامانه بهدنبال بهبود مستمر نظام اداری است، اگر نگاه نظاممند به مساله نظام اداری داشته باشیم یکی از بخشهای این نظام متولیان یا مدیران نظام اداری هستند که در سطوح مختلف و با عناوین مختلفی از جمله، معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیر امور اداری، رییس اداره جذب و استخدام و سایر عناوین مشابه مشغول به خدمت هستند؛ در کنار این عناوین مسوولین گروه تحول اداری، پشتیبانی، مدیریت بازرسی و پاسخگویی به شکایات و مسوولان ارزیابی عملکرد نیز در تحقق ارتقا نظام اداری تاثیرگذار هستند.
اگر شرایط احراز این عناوین پستی را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که چنین پستهایی در زمره مشاغل اداری و بعضا مالی هستند که به تحصیلات مدیریتی و مشابه مدیریتی نیازمندند.
حال آنکه در عموم سازمانهای دولتی در استان قزوین و نیز در کشور، پستهای مرتبط با حوزه مدیریت منابع انسانی توسط افرادی که متخصص در ماموریت سازمانی هستند اشغال شده است.
به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی یا یک بیمارستان اغلب پزشکان هستند که در جایگاه مدیریت منابع انسانی قرار گرفتهاند یا در راه و شهرسازی عموماً متولیان و صاحبان پستهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی، مهندسین عمران و حوزه مربوط به عمرانی میباشند.
قرار گرفتن افرادی فاقد شرایط احراز پستهای حوزه مدیریت منابع انسانی، موحب شده است تا تنها بخشی از وظایف این حوزه آن هم به صورت سطحی و بعضاً به طور ناقص انجام شود در حالی که مهمترین داراییهای یک سازمان انسانها و مهمترین نوع مدیریت از آن مدیریت بر انسانها است.
حال برگردیم به سامانه فواد، با توجه به اینکه هدف از راه اندازی این سامانه اصلاح نظام اداری و بهبود مستمر آن و درنهایت اصلاح فرایندهای اداری است، چگونه میشود با مدیرانی که نه دانشی در خصوص منابع انسانی دارند و نه تحصیلاتی در این خصوص به این هدف مهم دست یافت.
شاید از خود بپرسیم این شرایط احراز پستهای سازمانی که با مشقت و زحمت فراوان و با صرف زمان بسیار زیادی تدوین شدهاند به چه کاری میآید.
شرایط احراز پستهای سازمانی، همان بستری است که میتواند مدیریت منابع انسانی را به هدف تعالی منابع انسانی برساند که خود مستلزم انتخاب مدیران منابع انسانی صلاحیتدار به عبارتی دیگر دارای شرایط احراز است که درک درستی از این موضوع داشته و در گام بعدی انتصابهایی بر اساس شرایط احراز و تخصص افراد خارج از شمول متولیان منابع انسانی است.
آنچه فواد به دنبال آن است میتواند توسط رعایت این موضوع سریعتر محقق شود، چراکه اگر متولی منابع انسانی در یک سازمان به ویژه سازمانهای دولتی درست و بر اساس شایستگیها انتصاب شده باشد، مساله را به درستی درک میکند، چرا که درک مساله خود نیمی از حل آن است.
اگر این موضوع در استان قزوین و در کشور به درستی درک شده و به افرادی که در جایگاه متولیان منابع انسانی قرار گیرند، تخصص و شراط احراز لازم را داشته باشند، آنچه از سامانه فواد انتظار داریم سریعتر و باکیفیت بیشتری محقق خواهد شد چراکه:
۱ – مدیر بخش منابع انسانی درک درستی از اهمیت و موضوعات مربوط به منابع انسانی داشته و تصمیمات اثربخشی خواهد داشت.
۲ – شرایط احراز پستهای سازمانی به درستی رعایت میشود و افرادی صاحب شایستگی در جایگاه درست خود قرار خواهد گرفت.
۳ – صاحب فرایند فردی آگاه و متخصص است و میتواند مسائل سطحی و عمیق حوزه کاری را به درستی مدیریت کرده و برخورد علمی با موضوع خود داشته باشد.
۴ – پیشنهاداتی برای اصلاح فرایندهایی که تحت مدیریت او است را بر اساس دانش و آگاهی لازم که دارد ارائه دهد.
درنگ:
سامانه فواد ۱۲۸ یک سامانه برای رسیدگی به شکایات در خصوص شکل و کیفیت ارائه خدمات است، ولی شکایت و نارضایتی شهروندان یک معلول است که یکی از علتهای آن انتخاب و انتصاب مدیران و متولیان حوزه منابع انسانی و نظام اداری بر اساس شایستگیها و صلاحیتهای درج شده در شرایط احراز پستی است.
نگاه نظاممند به موضوع تخصص مدیران منابع انسانی در سازمانهای دولتی موضوعی است راهبردی که باید مورد توجه مدیران عالی سازمان اداری استخدامی کشور و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گیرد، بهطوری که در ارزیابی دستگاههای دولتی به عنوان یک شاخص غیر قابل اغماض در نظر گرفته شود.
بدیهی است با رویکرد نظاممند به تحقق اهداف سامانه فواد، موضوع مهم رعایت شرایط احراز در پستهای سازمانی به ویژه در راس آن مدیران منابع انسانی میتواند در اثربخشی این سامانه و در نهایت اصلاح نظام اداری کشور موثر باشد.
پژوهشگر حوزه مدیریت و کارآفرینی، خبرنگار